Challenges of teaching in elementary school in times of pandemic

Authors

Keywords:

pedagogical practice, pandemic, teaching strategies

Abstract

This work consisted of understanding the challenges of pedagogical practice for teaching elementary school students in the early years in times of the Covid-19 pandemic in the municipality of Tauá-Ceará. The methodology was based on a qualitative perspective, through field research. Six Basic Education teachers who performed their teaching duties during the pandemic context participated in this investigation. To produce information, we applied a questionnaire and carried out content analysis of the meanings of the teachers' experiences. The results of the information analysis demonstrated that the pandemic period highlighted social and educational inequalities, requiring public policies for access, participation and retention of students, improvement of working conditions for teaching professionals, as well as continued teacher training. The experiences lived by teachers during the pandemic period allowed teachers to learn from what they were doing through the knowledge provided by the experience of remote teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Rodrigues Martins

Mestranda em Educação pela Universidade Regional do Cariri - URCA; Especialista em Docência e Prática de Ensino na Educação Básica pelo Instituto Federal do Ceará - IFCE; Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Atualmente é professora efetiva na rede municipal do Crato.

Kélvia Jácome de Castro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutora em Zootecnia pela Universidade Federal de Minas Gerais; Especialista em Docência na Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará – IFCE; Zootecnista pela Universidade Federal do Ceará. Professora efetiva do IFCE Campus Tauá.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Martins Fontes, 1977.

CNTE. Confederação Nacional dos Trabalhos em Educação. Trabalho docente em tempos de pandemia: Relatório Técnico. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente, Belo Horizonte, 2020. Disponível em: https://anped.org.br/sites/default/files/images/cnte_relatorio_da_pesquisa_covid_gestrado_v02.pdf. Acesso em: 01 ago. 2023.

FARIAS, Isabel Maria Sabino de et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4. ed. Fortaleza: Liber Livro, 2014.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Kogan, 1989.

GONÇALVES, Júnior Leandro; PESCE, Lucila. Educar em tempos de pandemia: desafios da profissão docente. Revista Docência e Cibercultura, v. 5, n. 3, p. 40-52, 2021.

KENSKI, Vani Moreira. O ensino e os recursos didáticos em uma sociedade cheia de tecnologias. In: Veiga, Ilma Passos Alencastro (org.). Didática: O ensino e suas relações. Campinas: Papirus, 2012. p. 127-147.

MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Formação de professores: concepção e problemática atual. In: MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti (org.). Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2010. p. 11-45.

MONTEIRO, Sandralena da Silva. (Re)inventar educação escolar no Brasil em tempos da covid-19. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 237-254, 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/552. Acesso em: 10 jan. 2023.

PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática ressignificando a Didática. In: FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido (orgs.). Didática embates contemporâneos. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 15-41.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almeida, 2020.

SOUZA, Maria Eduarda Iglésias Berardo de; NOVAES, Nathaly Maria Ferreira; ZIRPOLI, Bianca Berardo. O Impacto da Pandemia por Covid-19 na Saúde Mental dos Professores: revisão sistemática da literatura. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) - Faculdade Pernambucana de Saúde, [S.l.], 2021. Disponível em: https://tcc.fps.edu.br/jspui/handle/fpsrepo/1158. Acesso em: 22 jan. 2023.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

VALLE, Paulo Dalla; MARCOM, Jacinta Lucia Rizzi. Desafios da prática pedagógica e as competências para ensinar em tempos de pandemia. In: PALÚ, Janete; SCHUTZ, Jenerton Arlan; MAYER, Leandro (orgs.). Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. p. 139-153.

Published

29/12/2023

How to Cite

Martins, E. R., & Castro, K. J. de. (2023). Challenges of teaching in elementary school in times of pandemic . Revista Práxis Pedagógica, 9, 128–144. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7630

Issue

Section

Artigos