Geography and agroecology teaching
a promising interface in elementary school I
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7634Keywords:
agroecology, geography teaching, agriculture, elementary school IAbstract
Teaching Geography is essential to understand reality in a critical and reflective way. In this sense, such practice needs to be in line with the student's reality, otherwise there will be no learning. Carrying out this work aims to reflect on the experiences acquired from field research at Escola José Liberalino da Silva, in Nova Olinda, Ceará. It was aimed at 5th year classes, with the following question: do the students in the classes have knowledge about Agroecology, as well as Mr. Zé Arthur's Agroforestry System? The justification for this proposal was articulated due to the importance of this theme in Geography classes and was based on qualitative research, using fieldwork and application of semi-structured questionnaires as data collection techniques. In summary, the research resulted in the fact that Agroecology, as well as Zé Arthur's agroforestry system, were not discussed in classes. In this sense, such practice needs to be in line with the reality of the students, otherwise there will be no learning. In this case, Agroecology fits perfectly, as it is inserted into the reality of such subjects based on ecological practices in the agroforestry system. The main authors who supported this study were Freire (2011), Macário (2019) and Silva (2016).
Downloads
References
ALTIERI, Miguel. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. 3. ed. São Paulo, Rio de janeiro: Expressão Popular, AS-PTA, 2012.
BADUE, Ana Flávia Borges; GOMES, Fernanda Freire Ferreira. Parceria entre consumidores e produtores na organização de feiras, 2011.
CALLAI, Helena Copetti. A geografia escolar e os conteúdos da geografia. Anekumene, n. 1, p. 128-139, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/55889/Downloads/dmggomez,+09_Ageografia+escolar-e+os+contenudos+da+geografia%20(3).pdf. Acesso em: 11 ago. 2023.
CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Ensino da geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.
CÓSSIO, Maria de Fátima. Base Comum Nacional: uma discussão para além do currículo. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 1570-1590, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21669. Acesso em: 11 ago. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GLIESSMAN, Stephen R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: UFRGS, 2000.
GUERRA, Elaine Linhares de Assis. Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Grupo Anima Educação, 2014.
GUTERRES, Ivani. Agroecologia militante: contribuições de Enio Guterres. São Paulo: Expressão Popular, 2006.
MACÁRIO, Edilânio Rodrigues. A construção da memória histórica santanense a partir da atuação pedagógica do Museu de Paleontologia (1985- 2016). 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Regional do Cariri, Crato, 2019.
MARTINEZ, Rogério; GARCIA, Wanessa. Novo Pitanguá: geografia. São Paulo: Moderna, 2017.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/21158/An%c3%a1liseQualitativaMinayo.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acesso em: 12 ago. 2023.
SILVA, Gilcileide Rodrigues da. O Ensino de Geografia na Educação Básica: os desafios do fazer geográfico no mundo contemporâneo. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.
SILVA, Izabel Cristina da. Volta ao mundo com livros paradidáticos: avaliação construtiva da aprendizagem a partir das instalações geográficas. 2022. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.