Geography and agroecology teaching

a promising interface in elementary school I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7634

Keywords:

agroecology, geography teaching, agriculture, elementary school I

Abstract

Teaching Geography is essential to understand reality in a critical and reflective way. In this sense, such practice needs to be in line with the student's reality, otherwise there will be no learning. Carrying out this work aims to reflect on the experiences acquired from field research at Escola José Liberalino da Silva, in Nova Olinda, Ceará. It was aimed at 5th year classes, with the following question: do the students in the classes have knowledge about Agroecology, as well as Mr. Zé Arthur's Agroforestry System? The justification for this proposal was articulated due to the importance of this theme in Geography classes and was based on qualitative research, using fieldwork and application of semi-structured questionnaires as data collection techniques. In summary, the research resulted in the fact that Agroecology, as well as Zé Arthur's agroforestry system, were not discussed in classes. In this sense, such practice needs to be in line with the reality of the students, otherwise there will be no learning. In this case, Agroecology fits perfectly, as it is inserted into the reality of such subjects based on ecological practices in the agroforestry system. The main authors who supported this study were Freire (2011), Macário (2019) and Silva (2016).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Aldejane Lopes Silva, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Possui graduação em Geografia pela Universidade Regional do Cariri-Urca, especialização em Geografia e Meio ambiente pela mesma IES. Especialização em Docência e Gestão da Educação Básica. Mestranda em Educação pela Universidade Regional do Cariri-URCA.

Edilânio Rodrigues Macário, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Professor do Município de Crato-CE. Possui graduação em História pela Universidade Regional do Cariri, com Especialização em História do Brasil pela mesma IES. É mestre em Educação pela Universidade Regional do Cariri-URCA.

Terezinha Maria de Melo Nunes, Universidade Regional do Cariri – URCA

Possui graduação em Letras pela Universidade Regional do Cariri – URCA, especialização em Formação Socioeconômica do Brasil pela Universidade Salgado de Oliveira, especialização em Gestão Escolar pela Faculdade de Juazeiro do Norte- FJN.

Emerson Ribeiro, Universidade Regional do Cariri

Atualmente em pós-doc no exterior no IGOT- ULISBOA pelo CNPq. Formado em Geografia pela Universidade de Sorocaba (2000) e Pedagogia pela Universidade do Estado de Minas Gerais (2003). Com Mestrado (2006) e Doutorado em Geografia Humana pela Universidade de São Paulo (2014). Possui pós-doutorado pela Universidade Federal da Paraíba (2016). Atuou desde (1997) como professor do ensino básico, coordenador pedagógico e Diretor no Estado de São Paulo até (2011). Professor Adjunto do Departamento de Geociências e do Mestrado Profissional em Educação da Universidade Regional do Cariri URCA/CE e professor do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade Federal da Paraíba. Coordenador do Diretório de Pesquisa Geografia e Criatividade, coordenador do Laboratório Quatro Elementos (4EL).

References

ALTIERI, Miguel. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. 3. ed. São Paulo, Rio de janeiro: Expressão Popular, AS-PTA, 2012.

BADUE, Ana Flávia Borges; GOMES, Fernanda Freire Ferreira. Parceria entre consumidores e produtores na organização de feiras, 2011.

CALLAI, Helena Copetti. A geografia escolar e os conteúdos da geografia. Anekumene, n. 1, p. 128-139, 2011. Disponível em: file:///C:/Users/55889/Downloads/dmggomez,+09_Ageografia+escolar-e+os+contenudos+da+geografia%20(3).pdf. Acesso em: 11 ago. 2023.

CASTROGIOVANNI, Antônio Carlos. Ensino da geografia: caminhos e encantos. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2007.

CÓSSIO, Maria de Fátima. Base Comum Nacional: uma discussão para além do currículo. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 1570-1590, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21669. Acesso em: 11 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GLIESSMAN, Stephen R. Agroecologia: processos ecológicos em agricultura sustentável. Porto Alegre: UFRGS, 2000.

GUERRA, Elaine Linhares de Assis. Manual de pesquisa qualitativa. Belo Horizonte: Grupo Anima Educação, 2014.

GUTERRES, Ivani. Agroecologia militante: contribuições de Enio Guterres. São Paulo: Expressão Popular, 2006.

MACÁRIO, Edilânio Rodrigues. A construção da memória histórica santanense a partir da atuação pedagógica do Museu de Paleontologia (1985- 2016). 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Regional do Cariri, Crato, 2019.

MARTINEZ, Rogério; GARCIA, Wanessa. Novo Pitanguá: geografia. São Paulo: Moderna, 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & saúde coletiva, v. 17, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/21158/An%c3%a1liseQualitativaMinayo.pdf?sequence=2&isAllowed=y. Acesso em: 12 ago. 2023.

SILVA, Gilcileide Rodrigues da. O Ensino de Geografia na Educação Básica: os desafios do fazer geográfico no mundo contemporâneo. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2016.

SILVA, Izabel Cristina da. Volta ao mundo com livros paradidáticos: avaliação construtiva da aprendizagem a partir das instalações geográficas. 2022. Tese (Doutorado em Geografia) - Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2022.

Published

29/12/2023

How to Cite

Lopes Silva, M. A., Rodrigues Macário, E., de Melo Nunes, T. M., & Ribeiro, E. (2023). Geography and agroecology teaching: a promising interface in elementary school I. Revista Práxis Pedagógica, 9, 237–250. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7634

Issue

Section

Artigos