Algebraic thinking in the first year of elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7635

Keywords:

algebraic thinking, repetitive sequences, standards, regularities

Abstract

The objective of this study is to present mediation strategies for the development of algebraic thinking in children in the first year of elementary school in a municipal public school in Fortaleza (CE). The methodology is qualitative. The subjects are 22 first-year elementary school students. For data collection and analysis, observation and video recording of mathematics classes were used. The work developed from a project with objectives aligned to the Algebra thematic unit. The activities used concrete and playful materials, proposing repetitive sequences in order to observe patterns and regularities. Some children noticed immediately, others took a while to notice regularities and make generalizations. It is considered that the mediation enabled students to organize their thoughts using manipulable material and that the classes aroused their interest, resulting in the elaboration of hypotheses about patterns and explanation of the criteria established to complete the sequences.

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Author Biographies

Eliziete Nascimento de Menezes, Universidade Federal do Ceará-UFC

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Ceará, especialista em Alfabetização de Crianças pela Universidade Estadual do Ceará e Pedagoga pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente, é professora na Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME).

Maria José Costa dos Santos, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professora da disciplina de Ensino de Matemática no Curso de Pedagogia (FACED/UFC). Pós-Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro(ProPed/UERJ). Graduada em Pedagogia e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará(PPGE/UFC). ). Professora Associada de matemática no Curso de Pedagogia (FACED/UFC. Líder do Grupo de Pesquisa Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem - (G-TERCOA/CNPq). Coordenadora do Mestrado profissional em Ensino de Ciências e Matemática - (ENCIMA/UFC). Coordenadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência(PIBID/UFC).

Francisco Gonçalves de Sousa Filho, Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME)

Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER), Licenciado em Pedagogia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Licenciando em Letras – UNINTER. Atualmente, é professor na Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza (SME).

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Published

29/12/2023

How to Cite

Nascimento de Menezes, E., Santos, M. J. C. dos, & Gonçalves de Sousa Filho, F. (2023). Algebraic thinking in the first year of elementary school. Revista Práxis Pedagógica, 9, 189–202. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7635

Issue

Section

Artigos