Problematizing the teaching of fractions at different times

an experience report with higher education

Authors

Keywords:

fractions, history of mathematics education, workshop

Abstract

The doctoral student author and her advisor report an experience as workshop facilitators in a pedagogy class at the State University of Rio de Janeiro, held during the first and second semesters of 2022, with the goal of providing participants with theoretical tools to enable a more critical professional practice based on memories of past experiences. The researchers work in the field of History of Mathematics Education and use the theoretical-methodological framework developed by education historians, mobilizing the analysis categories proposed by Hofstetter and Schneuwly (2017). The workshop was designed and implemented to characterize didactic approaches for teaching fractions at different times. The results revealed gaps in future teachers' learning regarding different concepts of fractions and a lack of problematization on the topic. Nonetheless, the researchers consider the experience positive, as it provided a space for reflection and problematization, allowing participants to overcome their learning challenges regarding the concept of fractions and reflect on their future practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Rodrigues Caputo , Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Licenciada em Matemática e Mestra em Educação Matemática pela UFJF. Doutoranda em Educação na UERJ. Professora da Educação Básica na SEE-MG. Integrante do grupo de pesquisa GHEMAT- UERJ. Coordenadora do coletivo CEEM-JF. 1ª Secretária da SBEM-MG.

Denise Medina de Almeida França, Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ)

Licenciada em Matemática pela UFRJ, graduada em Pedagogia pela UNIBAN SP, Mestra em Educação Matemática pela PUC-SP e Doutora em Educação pela USP. Professora na UERJ. Pesquisadora do NEPHE -UERJ e do GHEMAT- Brasil. Coordenadora do GHEMAT-Rio

References

CAPUTO, Débora Rodrigues. O Saber Desenho no ensino primário a partir das Revistas do Ensino de Minas Gerais (1925 a 1932): sua concepção e as profissionalidades. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.

GUIMARÃES, Marcos Denilson; SILVA, Martha Raíssa Iane Santana da; FRANÇA, Denise Medina. Que Aritmética para ensinar Sistema Métrico Decimal? Saberes profissionais para o seu ensino. Revista Educação em Questão, v. 58, p. 1-22, 2020.

HOFSTETTER, Rita; SCHENEUWLY, Wagner Rodrigues. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: um tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 113-172.

LEME DA SILVA, Maria Célia; VALENTE, Wagner Rodrigues. Uma breve história do ensinar e aprender matemática nos anos iniciais: uma contribuição para a formação de professores. Educ. Matem. Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. especial, p. 857-871, 2013.

MORAIS, Rosilda dos Santos; BERTINI, Luciane De Fátima; VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática do Ensino de Frações: do século XIX a BNCC. São Paulo: L F Editorial, 2021.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 2, p. 28-49, 2007.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Processos de investigação histórica da constituição do saber profissional do professor que ensina matemática. REVISTA ACTA SCIENTIAE, v. 20, p. 377-385, 2018.

Published

29/12/2023

How to Cite

Rodrigues Caputo, D. R., & Medina de Almeida França, D. M. de A. (2023). Problematizing the teaching of fractions at different times: an experience report with higher education. Revista Práxis Pedagógica, 9, 176–188. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7637

Issue

Section

Artigos