Problematizing the teaching of fractions at different times
an experience report with higher education
Keywords:
fractions, history of mathematics education, workshopAbstract
The doctoral student author and her advisor report an experience as workshop facilitators in a pedagogy class at the State University of Rio de Janeiro, held during the first and second semesters of 2022, with the goal of providing participants with theoretical tools to enable a more critical professional practice based on memories of past experiences. The researchers work in the field of History of Mathematics Education and use the theoretical-methodological framework developed by education historians, mobilizing the analysis categories proposed by Hofstetter and Schneuwly (2017). The workshop was designed and implemented to characterize didactic approaches for teaching fractions at different times. The results revealed gaps in future teachers' learning regarding different concepts of fractions and a lack of problematization on the topic. Nonetheless, the researchers consider the experience positive, as it provided a space for reflection and problematization, allowing participants to overcome their learning challenges regarding the concept of fractions and reflect on their future practices.
Downloads
References
CAPUTO, Débora Rodrigues. O Saber Desenho no ensino primário a partir das Revistas do Ensino de Minas Gerais (1925 a 1932): sua concepção e as profissionalidades. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática), Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2017.
GUIMARÃES, Marcos Denilson; SILVA, Martha Raíssa Iane Santana da; FRANÇA, Denise Medina. Que Aritmética para ensinar Sistema Métrico Decimal? Saberes profissionais para o seu ensino. Revista Educação em Questão, v. 58, p. 1-22, 2020.
HOFSTETTER, Rita; SCHENEUWLY, Wagner Rodrigues. Saberes: um tema central para as profissões do ensino e da formação. In: HOFSTETTER, R.; VALENTE, W. R. (org.). Saberes em (trans)formação: um tema central da formação de professores. São Paulo: Livraria da Física, 2017. p. 113-172.
LEME DA SILVA, Maria Célia; VALENTE, Wagner Rodrigues. Uma breve história do ensinar e aprender matemática nos anos iniciais: uma contribuição para a formação de professores. Educ. Matem. Pesquisa, São Paulo, v. 15, n. especial, p. 857-871, 2013.
MORAIS, Rosilda dos Santos; BERTINI, Luciane De Fátima; VALENTE, Wagner Rodrigues. A Matemática do Ensino de Frações: do século XIX a BNCC. São Paulo: L F Editorial, 2021.
VALENTE, Wagner Rodrigues. História da Educação Matemática: interrogações metodológicas. REVEMAT - Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 2, p. 28-49, 2007.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Processos de investigação histórica da constituição do saber profissional do professor que ensina matemática. REVISTA ACTA SCIENTIAE, v. 20, p. 377-385, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.