The social representation of literacy teachers in Fortaleza-CE on academic writing

Authors

Keywords:

academic writing, impersonation, literacy teachers

Abstract

This work aimed to analyze the representation of literacy teachers from municipal public schools about academic writing. The theoretical construction departs from Moscovici's Theory of Social Representations (TSR) (1976; 1988; 2001; 2003) to the concepts of objectification and anchoring addressed by Jodelet (2001) and Doise (2001). The semi-structured interview technique was used with five teachers from the municipal education network in Fortaleza-CE. The results showed that the teachers represent academic writing as a distant, structured and desired object.They objectify it as something distant from the teaching practice. For these subjects, academic writing contains a structure and knowing it is essential to become familiar with academic genres. The desire to seek knowledge was highlighted, and also to combine his writing with what is experienced in practice.This self-image of teachers desiring to know and write is unified with the vanity, pride and personal satisfaction represented by academic writing.

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Author Biographies

Elaine Vieira de Almeida, Universidade Federal do Ceará (UFC)

 Doutoranda e mestra em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Graduada em Pedagogia, é professora efetiva da Secretaria Municipal da Educação de Fortaleza e atua no ciclo de alfabetização.

Messias Holanda Dieb, Universidade Federal do Ceará

Pedagogo pela UVA. Mestre e Doutor em Educação pela UFC, onde também é professor e pesquisador do γραφή (grafí) - Laboratório de Estudos da Escrita. Realizou dois Estágios Pós-Doutorais em Educação: o primeiro, em 2015, pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), sob a supervisão do Prof. Dr. Bernard Charlot (Paris 8 / UFS), e o segundo, em 2016, com financiamento da CAPES pela Universidade da Califórnia - Santa Barbara (UCSB/USA), sob a supervisão do Prof. Dr. Charles Bazerman.

Maria Esteviane Lima Castro, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Estudante de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Ceará. É bolsista de Iniciação Científica (PIBIC) pela Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico. É membro integrante do Laboratório de Estudos da Escrita (GRAFÍ-UFC).

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Published

29/12/2023

How to Cite

Vieira de Almeida, E. V. de, Dieb, M. H., & Lima Castro, M. E. L. (2023). The social representation of literacy teachers in Fortaleza-CE on academic writing. Revista Práxis Pedagógica, 9, 284–299. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7661

Issue

Section

Artigos