New perspectives on school geography

curriculum and teaching experiences in basic education

Authors

Keywords:

geography teaching, teaching experiences, pedagogical practices

Abstract

For many decades, school geography was seen only as a discipline that described places. Currently, in the face of a globalized socio-spatial context, it is necessary to be creative, purposeful and innovative in the teaching of Geography. In this sense, we seek as the objective of this work: to present the teaching experiences in Geography Teaching at the Municipal School Angélica Gurgel developed during 2020-2022, Fortaleza, Ceará. We used bibliographic survey and participant observation in the construction of this article. The results will be presented through images and words, approaching Geography content in a more critical, creative and reflective way and taking into account the experiences lived in classroom practice.It is concluded, as a teacher-researcher who works in the public network, that the Teaching of Geography, based on creative and reflective pedagogical practices that intersect interdisciplinary, is of paramount importance in the relationship between teaching and learning.

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Author Biographies

Cintielena Holanda Costa, Secretaria Municipal de Educação de Fortaleza, CE

Graduada em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará; Mestra em Ensino e Formação Docente - UNILAB/IFCE; Professora de Geografia; Coordenadora pedagógica da Escola Municipal Professora Raimunda Felix, Fortaleza-CE.

Danielle Rodrigues da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Professora do curso de Licenciatura em Geografia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus de Quixadá (IFCE). Possui Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2016), Mestrado pelo Programa Regional de Pós-graduação em
Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA/UFC (2008) e é Licenciada e Bacharel em Geografia pela Universidade Federal do Ceará (2006 e 2010). Atualmente é Coordenadora do curso de Licenciatura em Geografia, Docente Orientadora do Programa de Residência Pedagógica em Geografia, Vice coordenadora do Núcleo de Estudos Afro brasileiros e Indígenas (NEABI) e secretária da Comissão Local de Heteroidentificação do IFCE, campus de Quixadá. Nos últimos anos atuou como avaliadora das obras de Geografia e interdisciplinares do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD).

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Published

29/12/2023

How to Cite

Costa, C. H., & Silva, D. R. da. (2023). New perspectives on school geography: curriculum and teaching experiences in basic education. Revista Práxis Pedagógica, 9, 251–269. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7662

Issue

Section

Artigos