Teaching LIBRAS to deaf and hearing students

a possible communication

Authors

Keywords:

communication, interaction, inclusion, apprenticeship

Abstract

The inclusion of deaf people in society arises from how interactional and communicative relationships occur in the oral environment. This experience report is based on dialogue and learning between deaf and hearing students at a State School in Amapá. The objective is to demonstrate, through an experience with Elementary School II students, that effective communication is possible through the Brazilian Sign Language (LIBRAS) when there are dedicated actors in an inclusive classroom, with the teacher's work being the triggering element. for this education. Based on a qualitative approach, the report focuses on observations and intervention in the 7th year elementary school class. The reflections that emerge indicate that it is possible to have a bilingual classroom as students and teachers become protagonists of the teaching and learning process, which by improving this interaction in the educational environment generates more quality and makes this process more meaningful.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vanilza da Silva Sampaio, Universidade Federal do Amapá

Graduada em Pedagogia pela UNIFAP, Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela APOENA/AP, Aluna do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva PROFEI/UNIFAP. Atuante como Professora do AEE no Governo do Estado do Amapá.

Ronaldo Manasses Rodrigues Campos, Universidade Federal do Amapá

Doutor em sociologia; Mestre em direito ambiental e políticas públicas; graduado com bacharel em letras tradutor português francês. Docente na Universidade federal do Amapá e Orientador no Programa de Mestrado Profissional em Educação inclusiva (PROFEI/UNIFAP).

Selma Gomes da Silva, Universidade Federal do Amapá

Psicóloga, doutora em Sociologia. Docente da Universidade Federal do Amapá. Professora Coordenadora do Mestrado Profissional em Educação inclusiva (PROFEI/UNIFAP)

References

BRASIL. Relatório da UNESCO sobre a qualidade da educação para alunos deficientes. São Paulo: UNESCO, 2004.

CARAMORI, Patricia Moralis. Estratégias Pedagógicas e Inclusão Escolar: um estudo sobre a formação continuada em serviço de professores a partir do trabalho colaborativo. 2014. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2014.

CERTEAU, Michel de. A Cultura no plural. Campinas: Papirus, 1995.

GESSER, Audrei. LIBRAS? Que Língua é essa? Crenças e preconceitos em torno de Língua de sinais e da realidade surda. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GOLDFELD, Márcia. A criança surda: Linguagem e cognição numa perspectiva socio-interacionista. 7. ed. – São Paulo: Plexus, 2002.

GOFFMAN, Erving. Ritual de interação: Ensaios sobre o comportamento face a face. Petrópolis: Vozes, 2011.

MOLERO, Elaine Soares da Silva; ROMAN, Marcelo Domingues; SILVA, Carla Cilene Baptista da Silva. Concepções de professores sobre a política de educação inclusiva: um estudo de caso. Psicol. Esc. Educ., v. 24, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/kwdtR4NcmmmBqkBkN674L4v/?lang=pt#. Acesso em: 13 ago. 2023.

MOURA, Ana Claudia. Tecnologias assistivas para alunos surdos: Aspectos metodológicos. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006.

SILVA, Marília da Piedade Marinho. A construção de sentidos na escrita do sujeito surdo. 1999. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. Disponível em: https://espacocolaborativo.files.wordpress.com/2014/12/construcao-de-sentido-na-escrita-surda.pdf. Acesso em: 13 ago. 2023

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação Social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1998.

Published

29/12/2023

How to Cite

Sampaio, V. da S., Manasses Rodrigues Campos, R. M. R., & Silva, S. G. da. (2023). Teaching LIBRAS to deaf and hearing students: a possible communication. Revista Práxis Pedagógica, 9, 25–36. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7672

Issue

Section

Artigos