Interview with a professional in the field as an active methodology for the law course

Authors

Keywords:

active methodology, law course, professional interview

Abstract

Active methodologies play an important role in the training of law students due to their preparation to act efficiently in practical legal activities. The aim of this manuscript was to report the experience of interviewing a professional in the field of law. The experiment was carried out in the first semester of 2022, with students in the first semester of the Law course at a private higher education institution in Fortaleza. To construct the analysis of the report, the phenomenological method was used and a qualitative analysis was carried out based on the experience of using an active methodology in the teaching/learning process. Finally, this study demonstrated that the use of active methodology in the course provides more solid, consistent learning, in addition to allowing students to put into practice the theoretical knowledge studied in the subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eveline Lima de Castro, Centro Universitário Estácio do Ceará

Advogada. Professora. Coordenadora do Curso de Direito do Centro Universitário Estácio do Ceará. Mestre em Gestão de Negócios pela Universidade Estadual do Ceará – UECE. Graduada em Direito pela Universidade de Fortaleza – UNIFOR.

Marina Kataoka Barros, Centro Universitário Farias Brito

Tutora do Centro Universitário Farias Brito. Graduação em Letras. Mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Ceará.

Raquel Figueiredo Barretto, Universidade de Fortaleza

Tutora da Universidade de Fortaleza. Graduação em Letras. Especialização em Ensino de Língua Portuguesa. Mestrado em Saúde Coletiva.

Karla Angélica Silva do Nascimento, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Pós-doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Atua como professora efetiva da Universidade Estadual do Ceará e nos níveis de graduação e pós-graduação da Unichristus. Editora adjunta da revista Educação & Formação.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma Educação inovadora – Uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso 2018.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília: Presidência da República, [1988]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 jan. 2023.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 03 jan. 2023

BRASIL. Resolução n. 5 de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104111-rces005-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 04 jan. 2023.

CAMARGO, Fausto; DAROS, Thuinie. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018

DARIUS, Rebeca Pizza Pancotte; LOPES, Betania Jacob Stange. O uso da metodologia de problematização para o desenvolvimento de projeto integrador no curso de pedagogia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 2, p. 983-1004, 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/9809. Acesso em: 30 ago. 2023

FONSECA, Tânia Maria De Moura. Ensinar e Aprender: Pensando a prática pedagógica/ Tânia Maria de Moura. Ponta Grossa: SEED/PR, 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/produções_pde/2008_uepg_ped_md_tania_maria_de_moura_fonseca.pdf. Acesso em: 14 dez. 2022.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 26. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

PEREIRA, Rodrigo. Método Ativo: Técnicas de Problematização da Realidade aplicada à Educação Básica e ao Ensino Superior. In: VI COLÓQUIO INTERNACIONAL “Educação e Contemporaneidade”. Anais. São Cristóvão, SE. 20 a 22 setembro de 2012.

PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RIOS, Terezinha Azerêdo. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. São Paulo: Cortez, 2006.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Pensando o ensino do Direito no século XXI: diretrizes curriculares, projeto pedagógico e outras questões pertinentes. Florianópolis: Fundação Boiteux, 2005.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Prática jurídica e estágio nos cursos de Direito. In: SILVEIRA, Vladmir O.; SANCHES, Samyra H. D. F. N.; COUTO, Mônica B. (orgs.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 215-227.

SABBAG, Eduardo. Manual de português jurídico. 9. ed. São Paulo: Saraiva, 2016.

SAID FILHO, Fernando Fortes; ACIOLY FILHO, Evaldo Ferreira. Introdução do estudo de caso como ferramenta necessária ao adequado ensino da mediação no Brasil. In: ROCHA, Maria Vital da; BARROSO, Felipe dos Reis Barroso (orgs.). Educação jurídica e didática no ensino do Direito: estudos em homenagem Professora Cecilia Caballero Lois. Florianópolis: Habitus, 2020. p. 117-134.

Published

29/12/2023

How to Cite

Castro, E. L. de, Barros, M. K., Barretto, R. F., & Nascimento, K. A. S. do. (2023). Interview with a professional in the field as an active methodology for the law course. Revista Práxis Pedagógica, 9, 87–98. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7673

Issue

Section

Artigos