Everyone’s heaven

teaching as a reflective practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7674

Keywords:

experience report, didactic, university education

Abstract

Didactics is more than the teaching of techniques and mechanisms, it is the study of the teaching-learning process in all its dimensions. The work was developed with five students studying General Didactics in an Arts degree course at a Higher Education Institution. Using a qualitative method (Minayo, 2001), it is concerned with the reframing of motives, emotions, beliefs and values that cannot be quantified through numerical variables. In this way, it aims to relate theoretical Didactics with an unorthodoxy class, working a singular theme, the sky, and thus, develop a relationship between the practice developed, with teaching and being a teacher, based on their representations of what heaven would mean. Therefore, it is concluded that didactics enables the construction of a reflective class, centered on dialogue between teacher and student. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Igor Alves Rodrigues, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Química pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Atualmente é estudante da pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia.

Acássio Paiva Rodrigues, Universidade Federal de Pernambuco

Professor da educação básica, da rede municipal de educação de Paraipaba. Mestre em Educação em Ciências e Matemática, pela Universidade Federal de Pernambuco. Graduado em Licenciatura em Química, pela Universidade Estadual Vale do Aracaú (UVA/CE).

Luciana Rodrigues Leite, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professora da Universidade Estadual do Ceará.

References

BACHUR, João Paulo. Para uma sociologia da ressignificação. Rev. Direito Práx., Rio de Janeiro, v. 12, n. 1, p. 263-295, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rdp/a/v47YNbrQZWWxHBXHZPMjwvG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 13 jul. 2023.

CANDAU, Vera Maria. A didática em questão. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

CASTRO, Amelia Domingues de; CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola fundamental e média. São Paulo: Pioneira, 2001.

COSSETIN, Vânia Lisa Fischer. Solitude e isolamento: o caráter formativo do encontro consigo mesmo. Espaço pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 3, p. 1036-1054, set./dez. 2021. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/11810. Acesso em: 10 jul. 2023.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/gd7J5ZhhMMcbJf9FtKDyCTB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10 jul. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 74. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Contribuição das ciências da educação na constituição do objeto de estudo da Didática. In: VII ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO. Goiânia, 1994.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. Goiânia: Edição do autor, 2002.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O papel da didática na formação do educador. In: CANDAU, Vera M. A didática em questão. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

NÓVOA, António Manuel Seixas Sampaio da. A formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António (coord.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

PIMENTA, Selma Garrido. Epistemologia da prática: ressignificando a didática. In: EGGERT, E. (org.). Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores: livro 1. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008. p. 602-625.

Published

29/12/2023

How to Cite

Alves Rodrigues, F. I., Paiva Rodrigues , A., & Leite, L. R. (2023). Everyone’s heaven: teaching as a reflective practice. Revista Práxis Pedagógica, 9, 99–112. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7674

Issue

Section

Artigos