Lélia Gonzalez in teacher education

narratives for a decolonial pedagogical praxis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7677

Keywords:

Decolonial pedagogy, Lélia Gonzalez, teacher training

Abstract

The account shares the experience of studying Lélia Gonzalez's work “Por um Feminismo Afro-latino-americano” in the context of initial teacher education throughout the year 2022. As a final production, a series of podcasts on decoloniality produced by the students was published. It narrates the voices of a collective construction with the purpose of strengthening the sought-after goals: the affirmation of diversities, the appreciation of epistemologies erased by the perpetuation of colonial tools, the development of new pedagogical paths with teachers in initial training. It expresses the process of awareness-raising among participants through the study of the work, as well as the pursuit of a decolonial pedagogical praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaina Melques Fernandes, Secretaria Municipal de Educação de Santos

Professora de Educação Física da Rede Municipal de Santos e Professora do Curso de Pedagogia da UNIMES. É mestre em Educação, licenciada em Pedagogia e Educação física e artista circense.

Rafaela Camargo dos Santos, Universidade Metropolitana de Santos - Unimes

Estudante do curso de licenciatura de Pedagogia e estagiária na rede privada de Santos.

Isabella Pereira Yamamoto , Universidade Metropolitana de Santos - Unimes

Estudante do curso de licenciatura em Pedagogia.

Mariangela Camba, Universidade Metropolitana de Santos

Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Ciências, Educação e Letras Don Domênico. É Mestre em Educação (educação e Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC/SP e Doutora em Educação (Políticas de Avaliação) pela Universidade de Campina- UNICAMP. Atualmente é professora na graduação, pós-graduação lato sensu a distância e docente do Programa de Mestrado
Profissional: Práticas Docentes no Ensino Fundamental da Universidade Metropolitana de Santos-UNIMES.

References

EDUCAST. Podcast. Pedagogia Unimes. Santos, 2022. Disponível em: https://open.spotify.com/episode/34v5eKzvZUZzUMqjJQsd4K. Acesso em: 08 ago. 2023.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: Ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro. Zahar, 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. 2. ed. São Paulo. Companhia das Letras, 2020.

MOUJÁN, Inés Fernández; CARVALHO, Elson Santos; RAMOS JÚNIOR, Dernival Venâncio. Pedagogias de(s)coloniais: fazeres e saberes. Goiânia: Econuvem, 2020.

RUFINO, Luiz. Vence-demanda: educação e descolonização. Rio de Janeiro: Mórula, 2021.

Published

29/12/2023

How to Cite

Melques Fernandes, J., Camargo dos Santos, R., Pereira Yamamoto , I., & Camba, M. (2023). Lélia Gonzalez in teacher education : narratives for a decolonial pedagogical praxis. Revista Práxis Pedagógica, 9, 1–12. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2023v9e7677

Issue

Section

Artigos