Popular Devotion: the roots of resistance to instituted religión

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v7i2.5590

Keywords:

Popular Devotion, Popular Catholicism, Popular religiosity.

Abstract

The human being, through his development as a social being, has manifested his link with nature through spirituality, which is manifested in his religious practices or religiosities, so some philosophers, anthropologists and social scientists define the human being as homo religiosus. This is from becoming aware of the impossibility of founding oneself and permeates the creation in someone or something superior. In the historical development of human civilizations, the link between the supreme being(s) has influenced the social and cultural organization of populations as well as territories. That is why it is important to enter into a discussion on the institutional conformation of beliefs and their differentiation with popular devotions, particularly, in the notion of the Roman Catholic Christian doctrine and how the historical process of such institutional conformation originates devotions to saints and relics that define the actions, practices and beliefs of populations in the context of modernity.

Author Biographies

  • César Eduardo Medina Gallo, Universidad Nacional Autónoma de México: Mexico City, Ciudad de Mexico, MX
    Doutorando em Geografia pela Universidad Nacional Autónoma de México. 
  • Edson Cavalari, Universidade Federal de Rondônia
    Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia.
  • Rachel Dourado da Silva, Universidad Nacional Autónoma de México / UNAM
    Doutoranda em Geografia pela Universidade Nacional Autônoma do México, vinculada ao Instituto de Geografia.

References

BAUMAN, Zygmunt. Ensaios Sobre o Conceito de Cultura. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

BÍBLIA. O Espírito Mundano Causa Dissensões nas Igrejas. 2 ed.Tradução de João Ferreira Almeida. São Paulo: Edição Revista e Corrigida na Grafia Simplificada, p. 237, 2013.

BUSTAMANTE, A. & Cristián, G. “Subversión popular y catolicismo tradicional. El caso de la Cristiada”. En: Si Somos Americanos, Resvista de Estudios Transfronterizos, vol. VII, núm. 2, p.p. 57-85. Universidad Arturo Prat. Santiago, Chile, 2006.

CASANOVA, R. “De la conquista a la formación de la Liga Nacional de Defensa Religiosa. Un esbozo”. En: Ramírez P., M. F. (coord.) La Guerra de Religión en México (1926-1929). Palabra de Clío. México D.F., México. p.p. 9-29, 2014.

CAVALARI, E. São Geraldo Seringueiro: Espacialidade da Fé Populares em Ariquemes / RO. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Rondônia – UNIR; Programa de pós-graduação em Geografia: Porto Velho, 2017.

CAVALARI, E.; RINALDI, N. História Concisa de Ariquemes: um Fascículo do Processo de Ocupação e Colonização da Amazônia. NUPE –FIAR, 2009.

CLAVAL, Paul. A geografía Cultural. 3ª ed. Florianópolis, Brasil, 2007.

CORBIN, A. (Coord.). Historia del cristianismo: para entender mejor nuestra época. España. Ariel, 2008.

DE LA TORRE, R. “Guadalajara y su región: cambios y permanencias en la relación religión-cultura-territorio”. En Karla Covarrubias (Comp.), Cambios religiosos globales y reacomodos locales. Universidad de Colima/Universidad de Aguascalientes, Colima, México, 2002.

DE LA TORRE, R., y Levitt, P. “Religión y reescalamiento: ¿cómo Santo Toribio colocó a Santa Ana en el mapa transnacional religioso?”. En: Desacatos, no. 55, p.p. 128-151, 2017.

DÍAZ, J. El movimiento cristero, sociedad y conflicto en Los Altos de Jalisco. Editorial Nueva Imagen. México, 1979.

FÁBREGAS, A. Formación histórica de una región: Los Altos de Jalisco. CIESAS, México, D.F, 1986.

FERREIRA e SILVA, Octávio Félix. Exploração e Levantamento do Rio Jamary. Rio de Janeiro: Pap. Luiz Macedo, 1920.

FERRETTI, Sergio F. Sincretismo e Hibridismo na Cultura Popular. Brasil, Revista, PÓS Ciências Sociais, Dossiê v.11, n.21, jan/jun. 2014.

FREYRE, Gilberto. Casa Grande e Senzala. 49 ed. São Paulo: Global, 2004.

GÁLVEZ, Ma. “San Juan de los Lagos: de la advocación a la feria”. En Estudios Jaliscienses. El Colegio de Jalisco. Zapopan, Jalisco. México, 1996.

GIORDANI, Mário Curtis. História do Mundo Árabe Medieval. Petrópolis: Vozes, 1985.

GUZMÁN, F. Santo Toribio Romo: Un símbolo polisémico. Tesis de Maestría, CIESAS, Occidente. Guadalajara, Jalisco, México, 2002.

HUGO, Vitor. Desbravadores V II. Humaitá: Edições Salesiana, 1959.

KLEIN, Estanislau. Santos da Floresta: Cultura e Religião entre seringueiros do Acre. Rio Branco: Editora da UFAC, 2003.

MACEDO, José Rivair. Religiosidade e Messianismo na Idade Média. 3 ed. São Paulo, 1996.

MAGALHÃES. Amilcar Botelho de. Pelos Sertões do Brasil. Porto Alegre: Edições da Livraria Globo, 1930.

MEYER, Jean. “La Cristiada”, vol. 2 El conflicto entre la Iglesia y el Estado, Siglo XXI, México. 1980.

OROZCO, J. El negocio de los ilegales: ganancias para quién. Instituto Libre de Filosofía; Guadalajara, México. 1992.

RESTALL, Matthew. Sete Mitos da Conquista Espanhola. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

RIBEIRO, Daniel Valle. A Cristandade do Ocidente Medieval. São Paulo: Atual, 1998.

ROMO, R. Santo Toribio Romo. Biografía completa del santo. 2000

Rosendahl, Z. Primeiro a Obrigação, Depois a Devoção. Rio de Janeiro: UERJ/ NEPEC. 2012

RUBIAL, A. “Cristianismo-paganismo. La Iglesia ante la religiosidad popular en la Edad Media y el Renacimiento”. En De la Garza, M. y Ma. Del C. Valverde (coordinadores) Teoría e historia de las religiones. Colección seminarios, Facultad de Filosofía y Letras, UNAM. México, 1998.

RUBIAL, A. “Cuerpos milagrosos. Creación y culto de las reliquias novohispanas”. Estudios de historia novohispana, vol. 18, no.18, 1998a

RUBIAL, A. La justicia de Dios. La violencia física y simbólica de los santos en la historia del cristianismo, Madrid-México, Trama Editorial Educación y Cultura. Asesoría y Promoción, p.265, 2011.

SCHUMAHER, Schuma; VitaL Brazil, Érico. Mulheres Negras do Brasil. Rio de Janeiro, RJ, 2007.

SHINJI, Hirai. ¡Sigue los símbolos del terruño! Etnografia. Métodos cualitativos y su aplicación empírica: por los caminos de la investigación sobre migración internacional / Marina Ariza y Laura Velasco, coordinadoras. - México: UNAM, Instituto de Investigaciones Sociales; El Colegio de la Frontera Norte, A.C., 2012.

SILVA, Rachel Dourado da. Espaços de Peregrinação: A Devoção nas Estradas da Seringa. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Rondônia – UNIR; Programa de pós-graduação em Geografia: Porto Velho, 2015.

YOUNG, J. G. Mexican exodus: Emigrants, exiles, and refugees of the cristero war. Oxford University Press. United States, 2015.

Published

03/11/2020

Similar Articles

1-10 of 24

You may also start an advanced similarity search for this article.