RADAR REMOTE SENSING AT GRADUATE LEVEL IN BRAZIL: CHALLENGES AND SOLUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36026/rpgeo.v11i1.7768

Abstract

There is nothing intuitive about the physical properties of microwaves and the principle of synthetic aperture radar image acquisition, which is why radar remote sensing cannot be taught without a minimum of mathematical and physical knowledge. The challenge of teaching radar remote sensing is discussed, and the training programme set up by UFPA on the basis of the author's previous experience is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laurent Polidori, Universidade Federal do Pará

Graduação em engenharia cartográfica (1987), concluiu mestrado em fisica (1987), doutorado em geociências (1991) e habilitação a dirigir pesquisas (equivalente a "livre docencia", 2001) pela universidade de Paris. Tem experiência em sensoriamento remoto e fotogrametria, com aplicações en geociências, ciências ambientais e fundiárias. Foi pesquisador na industria espacial (Aérospatiale, Cannes, França, 1991-1999) e na pesquisa ambiental (IRD, Cayenne, Guiana francesa, 1999-2006). Foi professor titular no CNAM (Conservatoire National des Arts et Métiers, Paris, França, 2007-2015), onde foi diretor da ESGT (instituição de ensino e pesquisa em cartografia e agrimensura), e criou e dirigiu o GeF (laboratorio de pesquisa em ciências cartográficas e fundiárias). Foi transferido ao CNRS (Centre National de la Recherche Scientifique) como pesquisador titular, diretor do CESBIO (Centro de estudos espaciais da biosfera, Toulouse, França, 2016-2020). Desde 2021 é professor titular no CNAM em licença sem vencimento, e professor visitante na UFPA (Belém). 

Published

03/05/2024

Most read articles by the same author(s)