STUDY CASE: ENVIRONMENTAL EDUCATION AND REMOTE TEACHING IN SECOND ELEMENTARY EDUCATION SCHOOLS IN GUAJARÁ-MIRIM-RO DURING THE COVID-19 PANDEMIC

EDUCAÇÃO AMBIENTAL E O ENSINO REMOTO EM ESCOLAS DE ENSINO FUNDAMENTAL II DE GUAJARÁ-MIRIM-RO DURANTE A PANDEMIA DE COVID-19

Authors

Abstract

Post-war events generated the regeneration of society in the 1960s, with economic and industrial growth aimed at reflecting on the environment. Thus Environmental Education (EE) becomes an essential practice, this research sought to investigate, analyze and verify the conceptions of teachers from state public schools Capitão Godoy and Paulo Saldanha in the city of Guajará-Mirim, in the state of Rondônia, on the issue of knowledge regarding the environment and EE, through actions and projects developed in these spaces. This research used documental analysis and application of a questionnaire, in order to identify the characteristics of EE present in the projects and actions of the schools, in order to infer about its effects on the understanding of socio-environmental issues constant in our society. Based on the results, it was possible to reflect on ways to help future practices in these institutions.

Keywords: Environmental Education; State public schools; environment; Socio-environmental issues.

Author Biographies

  • Joana de Souza Costa, Fundação Universidade Federal de Rondônia

    Bacharela em Gestão Ambiental pelo Departamento Acadêmico de Ciências Sociais e Ambientais da Fundação Universidade Federal de Rondônia, campus de Guajará-Mirim.

  • Luciana Riça Mourão Borges, Fundação Universidade Federal de Rondônia
    Licenciatura e bacharelado em Geografia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2005-2009). Mestrado e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia Humana da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da USP - PPGH/FFLCH/USP (2009-2012; 2013-2018). Docente no Departamento Acadêmico de Ciências da Educação do Campus de Guajará-Mirim da Fundação Universidade Federal de Rondônia (DACE/UNIR/Campus de Guajará-Mirim). Ênfase em estudos sobre dinâmicas ocorridas na Amazônia em função de políticas territoriais de infraestrutura e grandes projetos, e os conflitos ocorridos nesse território envolvendo Estado, capital e a sociedade civil. Líder do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão sobre Estado, Território e Infraestrutura na Fronteira Amazônica (GEPE-Infra) e vice-líder do Centro de Estudos e Pesquisa do Humanismo Ikeda (CEPHIK). Integrante do Grupo de Pesquisa "Políticas Públicas, Territorialidade e Sociedade" do Instituto de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (IEA/USP), do Grupo Espaço e Poder do IPPUR/UFRJ, do Grupo de Pesquisa em Gestão do Território e Geografia Agrária da Amazônia - (GTGA/DGEO/UNIR) e do Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas (GEIFA/UNIR-GM). Assessora científica do Instituto Soka Amazônia de Pesquisas e Estudos Ambientais (ISA). 

Published

14/01/2023