A religiosidade afro-amazônica Em banco de canoa, de Álvaro Maia, e Batuque, de Bruno de Menezes: a ficcionalização da espiritualidade do homem amazônico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.16.n.1.7616

Keywords:

Poesia, Ficção, Religiosidade afro-amazônica, Sincretismo

Abstract

This academic work want to analyze the fictionalization of the spirituality of the Amazonian man, especially the “seringueiro ribeirinho”, on the prose of the Amazonian Alvaro Maia and in the poetry of Bruno de Menezes from Pará, respectively, in Banco de Canoa e Batuque. The research shows how the development of the amazonian faith through syncretism btween christian religiosities, indigenous religiosities and black people religiosities, and how this new faith consolidated and enriched the regional mystical universe of the Amazon, transforming it into poetry and fiction. Amazon jungle, various religiosities developed, providing an environment for the poetic myth, with the theoretical basis of Socorro Santiago (1986), Eduardo Galvão (1995) and Paes Loureiro (1995), among others. It is concluded that the religiosity this man is multifaceted, with a strong Afro-Amazonian component.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASTIDE, Roger. O sagrado selvagem e outros ensaios. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

BRITO, Rosa Mendonça de. O homem amazônico em Álvaro Maia. Manaus: Valer, 2001.

FLORES, Luiza. Os Comanches e o prenúncio da guerra: um estudo etnográfico com uma tribo carnavalesca de Porto Alegre/RS. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Sociologia e Antropologia, UFRJ, 2013.

GABRIEL, Chester E. Comunicação dos Espíritos: Umbanda, cultos religiosos em Manaus e a dinâmica do transe mediúnico. Tese de doutoramento em Filosofia apresentada à Universidade de McGill, Departamento de Antropologia, Montreal, Quebec – Canadá. São Paulo: Edições Loyola, 1986.

GALVÃO, Eduardo. Santos e visagens. São Paulo: 1995, Companhia Editorial Nacional, 1955.

GOLDMAN, Marcio. ‘Nada é igual’. Variações sobre a relação afro-indígena. Programa de Pós-graduação em Antropologia Social, Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, Brasil, 2021.

LOUREIRO, João de Jesus Paes. Cultura amazônica: uma poética do imaginário. Belém: Cejup, 1995.

PEREIRA, José Carlos. Sincretismo religioso e ritos sacrificiais: influências das religiões afro no catolicismo popular brasileiro. São Paulo: Zouk, 2004.

SANTIAGO, Socorro. Uma poética das águas. Manaus: Edições Puxirum, 1986.

SILVA SANTOS, Vanicléia. As bolsas de mandinga no espaço Atlântico: Século XVIII. São Paulo, 2008. (Tese apresentada ao programa de pós-graduação em História Social da FFLCH-USP).

WANZELER, Rodrigo de Souza. Peixe frito, Santos e Batuques: Bruno de Menezes em experiências etnográficas. Orientador: Agenor Sarraf Pacheco. Ano de publicação. 2018 335 f. Tese (Doutorado em Antropologia) - Universidade Federal do Pará, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Belém, 2018. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br:8080/jspui/handle/2011/14985. Acesso em: 29 de novembro de 2022.

Published

03/10/2023

How to Cite

Maciel Júnior, M. C., & Magalhães Guedelha, C. A. (2023). A religiosidade afro-amazônica Em banco de canoa, de Álvaro Maia, e Batuque, de Bruno de Menezes: a ficcionalização da espiritualidade do homem amazônico. Revista De Estudos De Literatura, Cultura E Alteridade - Igarapé, 16(1), 53–69. https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.16.n.1.7616

Similar Articles

> >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.