MEDIUM SCHOOLING WITH TECHNOLOGICAL MEDIATION - EMMTEC: RESTRUCTURING FOR MERCHANDISING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e3515

Keywords:

schooling policies, education as technological mediation, restructuring, merchandising

Abstract

This paper presents the project of Medium Schooling with Technological Mediation (EMMTEC in the Portuguese acronym) as a model of restructuring for merchandising of medium schooling, particularly in the State of Rondonia. We start from the principle according to which Brazilian educational policies are historically submitted to economic models directed by international financial organizations. Data from field research were obtained through questionnaires to 5 teachers, 20 students enrolled in the technological mediation schooling, and 5 representatives of social and union movements in the area of education, in Rondonia. The study has used as an analysis referential the fundamentals of historical-dialectic materialism, having theory and practice, reality, contradiction, possibility and work as analysis categories. The results achieved show that EMMTEC as a government program is inserted in the productive restructuring logic of maximizing costs by reducing the number of schools/classes/rooms and professors. We have also perceived that EMMTEC, in consonance with the international organizations policies, dismantles public schooling, denying the opportunity of an inclusive, quality education to the most needing classes.

 

Author Biographies

  • Aparecida Luzia Alzira Zuin, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

    Professora do Mestrado Profissional Interdisciplinar em Direitos Humanos e Desenvolvimento da Justiça - Unir/Emeron(TJ-RO) e do Mestrado Acadêmico em Educação-UNIR (disciplina: Educação, Comunicação e Mediação).

  • Marcilei Serafim Germano, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

    Licenciado em Filosofia, Especialista em Metodologia e Didática no Ensino Superior e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Rondônia, atuando como professor em Dedicação Exclusiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO.

References

AGUIAR, L. S. Neoliberalismo, qualidade total e educação. Disponível em:

<http://www.cefetsp.br/edu/eso/qualidadetotaleducacao.html>. Acesso em: 28 de dezembro de 2016.

ANTUNES, R. Entrevista. Congresso Internacional Karl Marx. Disponível: . Acesso em: 06 de janeiro de 2017.

BOSI, Alfredo. A escravidão entre dois Liberalismos. Estud. av. vol. 2 no. 3 São Paulo Set./Dez. 1988, pp. 1-36.

BRASIL. LDB Nacional [recurso eletrônico]: Lei de diretrizes e bases da educação nacional: Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 11. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2015. – (Série legislação; nº. 159).

BRASIL. BANCO MUNDIAL. Política Externa. http://www.itamaraty.gov.br/pt- BR/politica-externa/diplomacia-economica-comercial-e-financeira/120-banco- mundial. Acesso: em: 29 dez. 2017.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação (CNE/CP). Decreto no. 5.622, de 2005. Dispõe sobre a Regulamentação do art. 80 da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 2005.

BRASIL. Decreto 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 1997.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 24 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm>. Acesso em: 6 jan. 2017.

BRASIL. Presidência da República. Câmara da Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF: MEC, 1995.

CONRAD, R. Os Tumbeiros. São Paulo, Brasiliense, 1985.

CRUZ, R. E. Banco Mundial e política educacional: cooperação ou expansão do interesse do capital internacional? Revista Educar, Curitiba: n. 22, p. 51-75, 2003. Editora UFPR. Disponível em: <http://ojs.c3sl.ufpb.br/ojs/index.ph>. Acesso em: 25 mai. 2017.

FRIGOTTO, G; CIAVATTA, M; RAMOS, M. A gênese do Decreto nº. 5.154/2004: um debate no contexto da democracia restrita. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). Ensino Médio Integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

GENTILI, Pablo. (2001) (Orgs.). Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE, 1996, p. 9-49.

GENTILI, P. (org.). Escola. S.A.: Quem ganha e quem perde, no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília. CNTE, 1996.

NOVAIS, F. A. O Brasil nos quadros do antigo sistema colonial. In: MOTA, Carlos Guilherme (org.). Brasil em perspectiva. São Paulo: Difel, 1985.

PONCE, A. Educação e luta de classes. Tradução de José Severo de Camargo Pereira. 22. Ed. São Paulo: Cortez, 2007.

RONDÔNIA. Coordenador do CTIC – SEDUC em resposta ao Ofício nº 15/2017/PPGE/MEDUC). Disponível em: <http://www.diario.seduc.ro.gov.br/>. Acesso em: 13 jul. 2017.

RONDÔNIA. Lei n. 3.846, de 4 de julho de 2016. Institui o Projeto Ensino Médio com Mediação Tecnológica no âmbito da Secretaria de Estado da Educação e dá outras providências. Diário Oficial do Estado de Rondônia, Rondônia, RO, DOE nº 121, Porto Velho, 04 de julho de 2016.

RONDÔNIA. Plano Estratégico Rondônia de Oportunidade 2013-2018. Disponível em: http://www.diario.seduc.ro.gov.br/>. Acesso em: 13 jul. 2017.

RONDÔNIA. Secretaria de Estado da Educação. Seduc. Disponível em: http://www.diario.seduc.ro.gov.br/>. Acesso em: 13 jul. 2017.

SANTOMÉ, J. T. A educação em tempos de neoliberalismo. Porto Alegre: ARTMED, 2003.

SAVIANI, Dermeval. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2004.

SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. O legado educacional do ‘longo século XX’ brasileiro. In: SAVIANI, Dermeval et alii. O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas (SP): Autores Associados, 2004.

SILVA. M. A. da. O Banco Mundial e a política de privatização da educação brasileira. Série Estudos. Campo Grande - MS, n 13, p. 97-112, jan/jun.2002.

SINTERO. Mediação Tecnológica é criticada em Audiência Pública na ALE. Disponível em: <http://www.sintero.org.br/noticia/2016/06/23/mediacao-tecnologica- e-criticada-em-audiencia-publica-na-ale.html>. Acesso em: 8 mai. de 2017.

Published

22/10/2018

How to Cite

MEDIUM SCHOOLING WITH TECHNOLOGICAL MEDIATION - EMMTEC: RESTRUCTURING FOR MERCHANDISING. (2018). Revista Práxis Pedagógica, 1(3), 71-92. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e3515