AN INTERVENTION IN THE TEXTUAL PRODUCTION OF PEDAGOGY ACADEMICS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3842

Keywords:

Conceptions of Language, Written language, The teaching of Portuguese language, Pedagogical intervention, Cultural- Historical Activity Theory

Abstract

The current article consists of a research on written language, whose objective is to analyze the different linguistic currents and the conceptions presented by several authors, to defend the chosen theoretical and methodological approach. From the studies carried out and the relations established, presents the following concepts about language and its implications in written production: 1. Language builds itself on social relations between historical- cultural situated speakers. 2. The text is a social product - the genders, socially constituted, presuppose their relationships through language. 3. The teacher plays fundamental role as mediator and articulator on his students writing process of learning. Throughout the text, it is defended educational actions based on the pedagogical intervention research type, linked to Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) assumptions, due to its conceptual richness, scientific-methodological precision and its contributions for Education - through the production of scientific knowledge from innovative and socially relevant practices.

Author Biographies

  • Rosemeri Krumenaur Stangue, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

    Mestranda do PPGE/ UNIR  - Mestado acadêmico em Educação.

  • Rafael Fonseca de Castro, Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

    Professor Doutor da Universidade Federal de Rondônia (UNIR)

References

ABAURRE, Maria Luiza M. Um olhar objetivo para produções escritas: analisar, avaliar, comentar. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2012.

ALVES, Clarice. V. P. A escrita no contexto acadêmico: uma abordagem a partir das Ideias de L. S. Vygotsky. 2013. 232f (Tese de doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2013.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico: o que é, como se faz. São Paulo, Brasil: Edições Loyola, 1999.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. 16.ed. São Paulo: Hucited, 2014.

______. Os gêneros do discurso. In. BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes,1997. p. 277-327.

CASTRO, Rafael F.de A expressão escrita de acadêmicas de um curso de pedagogia a distância: uma intervenção Histórico-Cultural. 2014. 236f (Tese de doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2014.

CASTRO, Rafael F. de; DAMIANI, Magda F. Uma intervenção sobre a escrita acadêmica: o que dizem as estudantes de Pedagogia à distância? Cadernos de Educação, Santa Maria, 42(1), 2017, pp. 85-98.

CHOMSKY, Noam. Reflexões sobre a Linguagem. Lisboa: Edições 70, 1976. DAMIANI, Maga F.; ROCHEFORT, Renato. S.; CASTRO, Rafael. F. de; DARIZ, Marion. R.; PINHEIRO, Silvia S. Discutindo pesquisas do tipo intervenção pedagógica. Cadernos de Educação, Pelotas, n. 45, v. 1, 2013, pp. 57-67.

DUARTE, Newton. Concepções afirmativas e negativas sobre o ato de ensinar. Cadernos CEDES, Campinas, v.19, n. 44, abr. 1998.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: Aprendizado e desenvolvimento - Um processo sócio-histórico. São Paulo: Ed. Scipione, 1993.

RIOLFI, Cláudia... [et. al.]. Ensino de Língua Portuguesa. São Paulo: Cengace Learning, 2014.

SELAU, Bento; CASTRO, Rafael F. de. Cultural-historical approach: educational research in different contexts (Orgs.) Bento Selau da Silva Jr., Rafael Fonseca de Castro. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2015.

ROSSETTO, E., FERNANDES, H. C. Piaget, Vigotsky e a Educação. II Simpósio Nacional de Educação. UNOESTE. Cascavel, 2010.

SANNINO, Annalisa. Activity theory as an activist and interventionist theory. Theory & Psychology, v. 21, n. 5, p. 571-597, oct. 2011.

SAUSSURE, F. Curso de linguística geral. Lisboa: Dom Quixote, 1978.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. 6.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

VYGOTSKY, Lev Semenovich, 1869-1934. A construção do pensamento e da linguagem / L. S. Vigotski ; tradução Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

VYGOTSKY, L. S. Obras Escogidas Tomo II (Pensamiento Y Lenguaje). Moscú: Editorial Pedagógica Press, (1934/1982).

WACHOWICZ, Teresa C. Análise linguística nos gêneros textuais. São Paulo: Saraiva, 2012.

Published

04/01/2019

How to Cite

AN INTERVENTION IN THE TEXTUAL PRODUCTION OF PEDAGOGY ACADEMICS. (2019). Revista Práxis Pedagógica, 1(4), 75-91. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3842

Most read articles by the same author(s)