CLARICE LISPECTOR
A STORY LIVED IN WORDS
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e3952Keywords:
Clarice Lispector, literature, self-formationAbstract
This article looks at the subjectivity/particularity of the claricean world arranged in literature that establishes the human being as a central object. It aims to highlight the contributions of claricean literature to the constitution of the self- formative process, through a bibliographic study. Claricean works represent a relational knot between man and his incompleteness and refine the possibilities of constituting a subject that is the protagonist of himself. For this work, we have chosen the children's works The mystery of the thinking rabbit and The intimate life of Laura by this Brazilian writer.
References
BORELLI, Olga. Clarice Lispector: esboço para um possível retrato. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1981.
FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996 (Coleção Leitura).
FONSECA, Ailton Siqueira de Sousa. A odisseia de si: reconstrução do homem em Clarice Lispector. 228f. Tese (Doutorado em Ciências Sociais). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), 2007.
FONSECA, Aílton Siqueira de Sousa. A literatura e o ensino da condição humana. In: Cadernos de educação: reflexões e debates/contribuições analíticas de docentes da Metodista e da UERN. São Paulo: Universidade Metodista, nº 17, pp. 103-113, dez. 2009.
GALVANI, Pascal. A autoformação numa perspectiva transpessoal, transdisciplinar e transcultural. In: SOMMERMAN, Américo; MELLO, Maria F. de; BARROS, Vitória M. de. Educação e transdisciplinaridade II. São Paulo: TRION, 2002, p. 93-121.
GOTLIB, Nádia Battella. Clarice: uma Vida que se Conta. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2013.
KLÔH. Suzana de Sá. Clarice Lispector ao narrar-se. 137f. Tese (Doutorado em Letras Vernáculas – Literatura Brasileira). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009.
LISPECTOR, Clarice. A vida íntima de Laura. Rio de Janeiro: Rocco, 1998. LISPECTOR. O mistério do coelho pensante. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2007.
OLIVEIRA, Marcos Santos de. O resgate do social na obra de Clarice Lispector. 179f. Tese (Doutorado no curso de Letras). Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte. 2007.
ROCHA. Evelyn. (Org.). Clarice Lispector. Rio de Janeiro: Beco do Azougue, 2011. (Coleção Encontros).
SÁ. Olga de. A escritura de Clarice Lispector. Petropólis: Vozes. Lorena: Faculdades Integradas Teresa D’Ávila, 1979.
SÁ. Olga de. Somos seres úmidos e salgados: Clarice Lispector. Ângulo, Lorena, v. 111, p. 126-133, out./dez., 2007.
SOUZA, Míria Helen Ferreira de. Literatura e formação humana: nas entrelinhas das obras infantis de Clarice Lispector. 244 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró. 2014.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
TIESENHAUSEN. Sandra Vivacqua Von. A polifonia das vozes infantis em Clarice Lispector. Ângulo, Lorena, v. 111, p. 120-125, out./dez., 2007.
TODOROV, Tzevtan. A vida em comum: ensaio de antropologia. São Paulo: Papirus, 1996.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.
 
						 
							