THE THE IMPORTANCE OF EMOTIONS IN THE LEARNING PROCESS
A NEUROPSYCHOPEDAGOGICAL APPROACH
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e4934Keywords:
neuropsychopedagogy, learning, emotionsAbstract
It is well known that in the 21st century, the school faces a demand for learners who show different abilities to learn, as well as demonstrate heterogeneous emotional states, which when not understood, directly interfere with the learning process. Today, it is known that the pedagogical practice must take into account that learners are not only school beings, but social and emotional beings, who, in turn, carry a whole baggage, full of previous knowledge, family history, longings, frustrations and often fear of opening up to the new world that school can provide. From this reality, the present work aims to reflect the process of knowledge acquisition in the light of neuropsychopedagogic interventions. Therefore, we will present a literature review study about the concept of Neuropsychopedagogy, relating it to the study of Emotions and its connection with the Learning process.
References
COSENZA, Ramon. M.; GUERRA, Leonor. B. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CUNHA, Eugênio. Afeto e Aprendizagem. 3. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2012.
GOLEMAN, Daniel. Inteligência emocional: a teoria revolucionária que redefine o que é ser inteligente. Rio de janeiro: Objetiva, 1995.
GOLEMAN, Daniel, Inteligência Emocional. n.a., Temas e Debates, 1997.
LEITE, Sérgio. A.S. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas em Psicologia, v.20, n.2, p.355-368, 2012.
LIBÂNEO, José. C. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. n.17.Editora UFPR,2001.
MAHONEY, Abigail A; ALMEIDA, Laurinda R. Afetividade e processo ensino- aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, São Paulo, n.20, p.11-30, 1º sem. 2005.
PINTO, Amâncio da Costa, Psicologia Geral. Lisboa: Universidade Aberta, 2001.
SALOVEY, P e MAYER, J.D. Selecionando uma medida da Inteligência Emocional: O argumento para testar as habilidades. São Paulo: Objetiva, 2000.
SANTOS, Jair de Oliveira. Educação Emocional na Escola: a emoção na sala de aula. 2 ed. Salvador, 2000.
SBNPP – Sociedade Brasileira de Neuropsicopedagogia. Código de ética técnico profissional da Neuropsicopedagogia. Disponível em: <https://sbnpp.org.br/wp-content/uploads/2019/05/Codigo-de-etica-atualizado- 2016.pdf>. Acesso em: 06 out. 2019.
SOUZA, L. O; BERNARDINO, A. D. A contação de histórias como estratégia pedagógica na educação infantil e ensino fundamental. Educere et Educare. Cascavel. Vol. 6, n. 12, jul./dez. 2011, p. 235-249
STEMBERG, Robert. J. Psicologia cognitiva. São Paulo: Cengage Learning,2010.
RODRIGUES, Miriam. Educação Emocional Positiva: saber lidar com as emoções é uma importante lição. São Paulo: All Print Editora, 2013.
RUSSO, R. M. T. Neuropsicopedagogia clínica: introdução, conceitos, teoria e prática. Curitiba: Juruá, 2015.
VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.