LAW AND EDUCATION

ONTOLOGICAL, HISTORICAL AND LEGISLATION POINT OF VIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e5134

Keywords:

educação, direito, função social

Abstract

This text aims to reflect on the relationship between Education and human and social law. To this end, it presents the reader with education in the ontological and historical capitalist perspective, indicating the main legal aspects of the right to education in Brazil. Thus, it is the result of a bibliographic research based on the theoretical-methodological framework of Historical-Dialectical Materialism. It is argued that education is a mediation between men and has the social function of transmitting fundamental knowledge and skills for human life, having a close relationship with the world of work and, therefore, mediated by the contradictions of this society. Finally, it should be noted that, despite advances in the legal sphere, the realization of education as a human and social right has historically established limits.

 

Author Biographies

  • Marta Rosani Taras Vaz, Universidade Estadual do Centro Oeste e Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professora do departamento de Pedagogia da Universidade Estadual do Centro Oeste (UNICENTRO). Doutoranda em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG).

  • Ana Eduarda Taras Vaz, Universidade Estadual de Ponta Grossa

    Professora da Educação Básica. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de POnta Grossa (UEPG).

References

ANTUNES, Caio. Trabalho e Liberdade em Mészáros. Estudos do trabalho, Goiânia,

v. 6, p. 1-16. 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em:

<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 8 ago. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 8 ago. 2019.

DARCOLETO, Carina. A função social da educação e suas relações com a categoria do trabalho: alguns apontamentos. In: LEÃO, A. M. de C.; MUZZETI, L. R. (Org.). Abordagem Panorâmica Educacional: da educação infantil ao ensino superior. 1ed. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016.

DARCOLETO, Carina. Contribuições de István Mészáros para a educação: uma análise da categoria da mediação. In: SCHLESENER, Anita.; MASSON, Gisele; SUBTIL, Maria José (Org.) Marxismos e educação. Ponta Grossa: Ed UEPG, 2016.

FLACH, Simone de Fátima. Direito à educação e obrigatoriedade escolar no Brasil: Entre a previsão legal e a realidade. HISTEDBR, Campinas, n. 43. p. 285-303, set. 2011.

GOMES, V. C. O Ajuste das políticas educacionais às determinações do capital em crise: considerações iniciais sobre os rumos na América Latina. In: BERTOLDO, E.; MOREIRA, L. A. L.; JIMENEZ, S. (Org.). Trabalho, Educação e Formação Humana frente à necessidade histórica da revolução. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da economia política. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2013.

MASSON, Gisele. Trabalho, Educação e Reprodução em Lukács. Salvador, Germinal Marxismo e Educação em Debate. v. 7, n. 2, p. 176-184, dez. 2015.

MÉSZÁROS, Istvan. A Educação Para Além do Capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

TONET, Ivo. Educação e Ontologia Marxiana. Campinas, HISTEDBR, número especial, p. 135-145, abr. 2011.

Published

28/08/2020

How to Cite

LAW AND EDUCATION: ONTOLOGICAL, HISTORICAL AND LEGISLATION POINT OF VIEW. (2020). Revista Práxis Pedagógica, 4(5), 154-165. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v4n5e5134