DRUG RISK IN A PUBLIC SCHOOL IN THE STATE EDUCATION NETWORK OF THE CITY OF SANTARÉM – PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e6001

Keywords:

drug use, school, adolescence

Abstract

The article presents the results of an intervention project with the title: “The risk of drugs for adolescents and youth in the school environment”, developed in 2019 in a public high school in the state of Pará, in the municipality of Santarém. The intervention was requested by the school community (parents, students and teachers) to the technical sector of the school where we work as a pedagogical coordinator, in a plenary meeting to discuss the problems faced by the school. The objective was to understand the students' reality regarding the risk of drugs in the school environment. The work consisted of a three-month cycle of lectures with specialists from different areas, and conversation circles with students and teachers, and at the end of each action, in the collection of information through questionnaires, containing open and closed questions on the topic . The methodological option chosen is based on a qualitative approach, with action research being the predominant methodological modality. This option was made possible by the understanding of complex and subliminal elements specific to the theme, which can only be approached through shared knowledge, trust and joint reflection between those involved in the research. It was found that the issue of drugs cannot be ignored by the school, as it borders on the reality of the students, and that the dependence on illicit drugs permeates the consumption and proof of drugs considered licit, especially alcohol and cigarettes; And yet, that access to illicit and licit drugs is relatively “easy” in the researched institution, since most of the students who participated in the research know at least one addict and a point of sale of drugs; And finally, that the first alternative for students who get involved with the parallel universe of drugs is school dropout. The reflections and information collected will be made available to students, teachers, management and other institutions so that they can serve to help combat and prevent the danger of drugs.

Author Biographies

  • Handerson Bentes, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

    Bacharel em Direito (ULBRA), Licenciado em Pedagogia (UFPA), possui Especialização em Gestão Educacional (UFOPA) e em Sociedade Meio Ambiente e Desenvolvimento Sustentavel da Amazônia (UFOPA), Mestrado Acadêmico em Educação (UFOPA), Técnico pedagógico da SEDUC/PA, Advogado militante regularmente inscrito nos quadros da OAB.

  • Fátima M. F. Matos, Universidade Federal do Pará - UFPA

    Possui Licenciatura e Bacharelado em História, pela Universidade Federal do Pará (1995); mestrado em Educação, pela Universidade Metodista de Piracicaba (1998); doutorado em Educação Escolar, pela Universidade Estadual Paulista - Júlio de Mesquita Filho (2007), concluiu estágio de pós-doutoramento na Universidade Católica de Brasília (2016). É Professora Adjunta da Universidade Federal do Pará, atuando na Coordenação de Avaliação e Desenvolvimento de Cursos, na Pró-reitoria de Ensino de Graduação - PROEG. É professora colaboradora do Curso de Mestrado Acadêmico em Saúde, Ambiente e Qualidade de Vida - PPGSAQ/UFOPA; professora do quadro permanente do Mestrado Acadêmico em Currículo e Gestão da Escola Básica - PPEB/ UFPA e do Doutorado em Educação, em Rede - Educanorte. Participa como pesquisadora do Grupo de estudos e pesquisa em História, Sociedade e Educação no Brasil - HISTEDBR/SECÇÃO-PA e coordenada o Grupo de Pesquisa em Política, Gestão e Avaliação da Educação, certificado pela UFPA. Tem experiência na área de Educação Superior em nível de graduação e pós-graduação, atuando principalmente nos seguintes temas: política e legislação educacional, gestão educacional, avaliação educacional, exclusão escolar, formação docente, educação do campo, historia da educação e educação integral de tempo integral.

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Published

26/12/2020

How to Cite

DRUG RISK IN A PUBLIC SCHOOL IN THE STATE EDUCATION NETWORK OF THE CITY OF SANTARÉM – PA. (2020). Revista Práxis Pedagógica, 5(6), 259-280. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e6001