Conditions of school access and permanence

what educational regulations say in the first year of the Covid-19 pandemic in RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e7233

Keywords:

right to education, access and permanence in school, Covid-19 pandemic

Abstract

Despite the access and permanence of students in school being a prerogative present in the Brazilian Federal Constitution, this right has been neglected during the period of the Covid-19 pandemic. In view of this, this research seeks to assess the main published educational regulations to analyze how and if the constitutional principle of equal conditions for access and permanence of students in school has been guaranteed during the first year of the Covid-19 pandemic within the public-funded school network of the Rio Grande do Sul state. The research method used was based on three forms of qualitative analysis, i.e.: descriptive, conceptual and normative. These forms aim to understand possible approximations and distances between the alleged guarantee of rights and duties expressed in the letter of the law and the reality experienced by students, teachers and the school community. Among the results found, a limited number of issued and published specific regulations aimed at the educational sphere pointed to the posture of silencing, negligence and inattention of the State Government towards education.

Author Biographies

  • Fabricia Sônego, Instituto Federal Farroupilha

    Mestre. Professora do Instituto Federal Farroupilha/RS.

  • Calinca Jordânia Pergher, Instituto Federal Farroupilha

    Doutora. Professora do Instituto Federal Farroupilha/RS.

  • Gabriela da Ros de Araújo, Universidade Federal de Santa Maria

    Mestre. Docente na Universidade Federal de Santa Maria.  

  • Tatielle Rita de Souza Silva, Instituto Federal Farroupilha

    Doutora. Docente no Instituto Federal Farroupilha. 

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 07 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 abr. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.979, de 06 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Brasília: Presidência da República, 2020. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l13979.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2013.979%2C%20DE%206%20DE%20FEVEREIRO%20DE%202020&text=Disp%C3%B5e%20sobre%20as%20medidas%20para,Art. Acesso em: 28 abr. 2021.

BASSANI, Jaisson José; VAZ, Alexandre Fernandes. Técnica, corpo e coisificação: notas de trabalho sobre o tema da técnica em Theodor W. Adorno. Educ. Soc., v. 29, n. 102, abr. 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000100006. Acesso em: 23 set. 2021.

CORSETTI, Berenice. A análise documental no contexto da metodologia qualitativa: uma abordagem a partir da experiência de pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da Unisinos. UNIrevista, v. 1, n. 1, p. 32-46, jan. 2006. Disponível em: http://gephisnop.weebly.com/uploads/2/3/9/6/23969914/a_anlise_documental_no_contexto_da_pesquis_qualitativa.pdf. Acesso em: 30 abr. 2020.

CURY, Carlos Roberto Jamil. A educação básica no Brasil. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 80, set. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/Hj6wG6H4g8q4LLXBcnxRcxD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 abr. 2020.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 45. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Painel de indicadores. 2018. Disponível em: www.ibge.gov.br. Acesso: 30 abr. 2020.

LANKSHEAR, Colin; KNOBEL, Michele. Pesquisa pedagógica: do projeto à implementação. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MEC. Ministério da Educação. Portaria nº 329, de 11 de março de 2020. Institui o Comitê Operativo de Emergência do Ministério da Educação. Brasília: Gabinete do Ministro, 2020a. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-329-de-11-de-marco-de-2020-247539570#:~:text=da%20Constitui%C3%A7%C3%A3o%2C%20resolve%3A-,Art.,assuntos%20sens%C3%ADveis%2C%20de%20repercuss%C3%A3o%20nacional . Acesso em: 07 jan. 2021.

MEC. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília: Gabinete do Ministro, 2020b. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 27 abr. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciênc. saúde coletiva, v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007. Acesso em: 29 abr. 2020.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: file:///E:/Projeto%20de%20pesquisa%20IFFAR%20analise%20documental%202020-2021-2022/Analise%20textual%20discursiva%20ATD/08.pdf. Acesso em: 13 maio 2021.

SOUZA, Celestina Maria Pereira de, PEREIRA, Jhonata Moreira; RANKE, Maria da Conceição de Jesus. Reflexos da Pandemia na evasão/abandono escolar: a democratização do acesso e permanência. Revista Brasileira De Educação Do Campo, v. 5, e10844, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10844. Acesso em: 23 set. 2021.

PETER, Elisabeth et al. Nem visto nem ouvido: crianças e política de atendimento domiciliar no Canadá. Soc Sci Med., v. 64, n. 8, p. 1624-35, 2007. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17240503/. Acesso em: 19 jan. 2021.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Decreto nº 55.115, de 12 de março de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias de prevenção ao contagia Covid-19 (Novo Coronavírus) no âmbito do Estado. 2020a. Disponível em: https://saude-admin.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/20113332-55-115-20.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Decreto nº 55.118, de 16 de março de 2020. Estabelece medidas complementares de prevenção ao contágio pelo COVID-19 (novo Coronavírus) no âmbito do Estado. 2020b.Disponível em: https://saude-admin.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/17100702-decreto-55-118-20.pdf. Acesso em: 27 abr. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Decreto nº 55.240, de 10 de maio de 2020. Institui o Sistema de Distanciamento Controlado. 2020c. Disponível em: https://coronavirus.rs.gov.br/decretos-estaduais. Acesso em: 20 set. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Decreto nº 55.241, de 10 de maio de 2020. Determina a aplicação de medidas sanitárias segmentadas. 2020d. Disponível em: https://coronavirus.rs.gov.br/decretos-estaduais. Acesso em: 20 set. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Portaria nº 608, de 15 de setembro de 2020. Dispõe sobre as medidas de prevenção, monitoramento e controle da COVID-19 a serem aplicadas nas Instituições de Ensino. Porto Alegre, 2020e. Disponível em: https://saude.rs.gov.br/portarias-2020. Acesso em: 27 abr. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Decreto nº 55.538, de 9 de outubro de 2020. Altera o Decreto nº 55.240, de 10 de maio de 2020, que institui o Sistema de Distanciamento Controlado para fins de prevenção e de enfrentamento à epidemia causada pelo novo Coronavírus (COVID-19) no âmbito do Estado do Rio Grande do Sul, reitera a declaração de estado de calamidade pública em todo o território estadual e dá outras providências. Porto Alegre, 2020f. Disponível em: https://pge.rs.gov.br/upload/arquivos/202010/21111048-decreto-55538.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.

RIO GRANDE DO SUL. Governo do Estado do Rio Grande do Sul. Secretaria da Educação (Seduc). Plano de trabalho. S.d. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/17185910-plano-trabalho-coronavirus.pdf. Acesso em: 29 abr. 2020.

SILVA, Franciele Fernandes da; BAZIQUETO, Ereni Piroli; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. Constituição docente em tempos de pandemia, a partir das contribuições de António Nóvoa. In: SEMINÁRIO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA ODS: 4 - Educação de qualidade, 28, 2020. Anais [...]. Ijuí: Unijuí, 2020.Disponível em: https://publicacoeseventos.unijui.edu.br/index.php/salaoconhecimento/article/view/18151/16885. Acesso em: 23 set. 2021.

STECANELA, Nilda. A Coisificação da Relação Pedagógica no Cotidiano Escolar. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 3, p. 929-946, jul./set. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623678810. Acesso em: 23 set. 2021.

Published

31/07/2025

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Conditions of school access and permanence: what educational regulations say in the first year of the Covid-19 pandemic in RS. (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e7233. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e7233