Holistic education and writing experiences
a unique account of teacher training
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8287Keywords:
holistic education, escrevivências, teacher trainingAbstract
Writing makes it possible to record and express the knowledge acquired in our experiences.In this sense, the objective of this study was to analyze the values and reflections that contribute to comprehensive teacher training, based on the experiences of Holistic Education practices. The methodological support of the research was based on a qualitative approach, based on the escrevivências of master's students, seeking to deepen reflections on the role of experiences in personal and professional development and teacher training. Undoubtedly, the escrevivências showed that the activities that took place during the Holistic Education discipline led the master's students to explore and express different aspects of existence, identifying them as essential not only for personal and social development, but also professional.
References
BALD, Rafaela M. Educação Holística na Aprendizagem de Crianças. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) - Universidade Federal da Fronteira do Sul, Erechim, 2023. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/6773/1/BALD.pdf. Acesso: 08 nov. 2023.
BARBOSA, Adérito G. A educação holística: enquadramento teórico. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, n. 9, p. 7-23, 2010. Disponível em: https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3316. Acesso em 28 de julho de 2024.
BOFF, Leonardo. Ethos Mundial. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.
CASTRO, Eliane Quadros. Formação do Educador e Educação Holística para não-violência: construção de práticas pedagógicas. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado da Bahia/Universidade do Quebec em Chicoutimi, S.l., 2003. Disponível em: https://constellation.uqac.ca/id/eprint/797/1/17608140.pdf. Acesso: 08 nov. 2023.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.
CREMA, Roberto. Introdução à visão holística: breve relato de viagem do velho ao novo paradigma. São Paulo: Summus, 1989.
EVARISTO, Conceição. A escrita e seus subtextos. In: DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. Rio de Janeiro: Mina Comunicação e Arte, 2020. p. 26-48. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2021/04/Escrevivencia-A-Escrita-de-Nos-Conceicao-Evaristo.pdf. Acesso: 16 nov. 2023.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes e práticas necessários à prática docente. São Paulo, Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação e Mudança. 42.ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.
hooks, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Elefante, 2017.
KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LIED, Leandro L. Michael Apple e o currículo: da escola sem partido à educação holística. Alamedas, v. 5, n. 2, 2017. Disponível em: https://saber.unioeste.br/index.php/alamedas/article/view/18082. Acesso: 02 dez. 2023.
MINAYO, Maria Cecília S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência e saúde coletiva, v.17, p.621-626, 2012.
MARTINELLI, Maria Lucia (org.). Pesquisa Qualitativa: um instigante desafio. 2. ed. São Paulo: Veras, 1999.
PORTO, Bernadete. Este poema aconteceu: Henri Wallon e a importância de uma educação integral na formação de professores. In: MATOS, Kelma S. A. L. (org.). Cultura de Paz, Ética e Espiritualidade III. Fortaleza: Edições UFC, 2012. p. 319-334.
PIMENTA, Selma G. Formação de Professores-saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, V.22, n. 2, p.72-89, 1996. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0102-25551996000200004&script=sci_abstract. Acesso em: 30 jul. 2024.
SOUZA, Maria Márcia L. Educação Holística na Formação de Professores e seus desafios. In: BIÉ, Estanislau Ferreira et al. Fazer educativo: Formação docente e os desafios na modernidade. v. 2. Porto Alegre: Fi, 2018. p. 65-76.
VEIGA, Ilma Passos A. Formação de professores para a Educação Superior e a diversidade da docência. Revista Diálogo Educacional, v.14, n.42, p.327-342, 2014. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S 1981-416X2014000200002&script=sci_abstract. Acesso em: 28 jul. 2024.
YUS, Rafael. Educação Integral: uma educação holística para o século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.