Educommunicative processes in a network based on the instagram of the Pedagogy Course at the Federal University of Maranhão

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8314

Keywords:

networked learning, educommunication, instagram

Abstract

Educommunication, an interface centered on the Communication/Education correlation, emerges as an interdisciplinary field, registering the inseparability and complementarity of these processes in the construction of knowledge and the development of critical and creative skills in the network. This study carries out a netnographic analysis of an institutional profile of the pedagogy course at the Federal University of Maranhão's Imperatriz-Maranhão campus on Instagram, exploring its educommunication strategies. The research aimed to examine the impact of the strategies adopted on the collective construction of knowledge over a 90-day period. The results highlight the need for adaptive strategies that take into account information, cognitive overload and audience expectations regarding the content produced and shared. This study contributes to the understanding of educommunication in digital environments, emphasizing the role of dialogue, the quality of content and constant adaptation in educommunicative practices, considering the methodology and resource used, the decentralization of roles, times and spaces in which learning takes place.

Author Biographies

  • Camilla Grazielly Rego de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

    Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Bolsista PIBIC (CNPq /2024-2025) em projeto de pesquisa sobre sequências didáticas para o ensino de matemática, com ênfase na maranhensidade. Atua como voluntária em projetos de pesquisa e extensão com foco em tecnologias digitais e práticas educacionais inovadoras.

  • Késsia Mileny de Paulo Moura, Universidade Federal do Maranhão

    Doutora em Informática na Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul -PPGIE/UFRGS (2021). Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba PPGE/UFPB (2006). Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba- UFPB (2003). Professora Associada do Curso de Pedagogia do Centro de Ciências de Imperatriz da Universidade Federal do Maranhão- CCIM/UFMA. Professora pesquisadora do Mestrado do Programa de Pós-Graduação em Educação e Práticas Educativas PPGEPE/CCIM/UFMA. Atuou na Coordenação do Curso de Pedagogia do Parfor da UFMA /Imperatriz. Atua como docente nas áreas de Currículo, Educação e Tecnologias e Seminário de Pesquisa. Pesquisa tecnologias digitais na formação e prática do professor.

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Published

31/12/2024

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Artigos

How to Cite

Educommunicative processes in a network based on the instagram of the Pedagogy Course at the Federal University of Maranhão. (2024). Revista Práxis Pedagógica, 10, e8314. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8314