Educommunicative processes in a network based on the instagram of the Pedagogy Course at the Federal University of Maranhão
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2024v10e8314Keywords:
networked learning, educommunication, instagramAbstract
Educommunication, an interface centered on the Communication/Education correlation, emerges as an interdisciplinary field, registering the inseparability and complementarity of these processes in the construction of knowledge and the development of critical and creative skills in the network. This study carries out a netnographic analysis of an institutional profile of the pedagogy course at the Federal University of Maranhão's Imperatriz-Maranhão campus on Instagram, exploring its educommunication strategies. The research aimed to examine the impact of the strategies adopted on the collective construction of knowledge over a 90-day period. The results highlight the need for adaptive strategies that take into account information, cognitive overload and audience expectations regarding the content produced and shared. This study contributes to the understanding of educommunication in digital environments, emphasizing the role of dialogue, the quality of content and constant adaptation in educommunicative practices, considering the methodology and resource used, the decentralization of roles, times and spaces in which learning takes place.
References
CHRISTAKIS, Nicholas A.; FOWLER, James H. O poder das conexões: a importância do networking e como ele molda nossas vidas. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
FIUSA, Patricia Jantsch; MOCELIN, Roberta Ribas. Arquiteturas Pedagógicas: revisão de conceitos e suas aplicações na educação brasileira. In: Proceedings of XXII Conferência Internacional sobre Informática na Educação (TISE). Fortaleza, Brasil. 2017.
FREIRE, Paulo Educação como prática da liberdade. 10. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1980.
FREIRE, Paulo. Política e Educação: ensaios. São Paulo: Cortez, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? São Paulo: Paz e Terra, 2014.
KOZINETS, Robert. V. Netnografia: Realizando pesquisa etnográfica online. Porto Alegre: Penso, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: 34, 2010.
PIZA, Mariana Vassalo. O fenômeno Instagram: considerações sob a perspectiva tecnológica. 2012. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/3243/1/2012_MarianaVassalloPiza.pdf. Acesso em: 20 set. 2024.
RECUERO, Raquel. Redes sociais na internet. Porto Alegre: Sulina, 2009.
SALES, Mary Valda Souza; KENSKI, Vani Moreira. Sentidos da inovação em suas relações com a Educação e as tecnologias. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, v. 30, n. 64, p. 19-35, 2021.
SANTAELLA, Lúcia; LEMOS, Renata. Redes sociais digitais: a cognição conectiva do Twitter. São Paulo: Paulus, 2010.
SILVA, Marco. Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Loyola, 2003.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: o conceito, o profissional a aplicação – contribuições para a reforma do ensino médio. São Paulo: Paulinas, 2000.
SOARES, Ismar de Oliveira. Gestão comunicativa e educação: caminhos da educomunicação. Comunicação & Educação, n. 23, p. 16-25, 2002.
TAVARES JÚNIOR, Renato. Educomunicação e expressão comunicativa: a produção radiofônica de crianças e jovens no projeto educom. rádio. 2007. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.
TORRES, Claudio. A bíblia do marketing digital: Tudo o que você gostaria de saber sobre marketing e publicidade na internet e não tinha a quem perguntar. São Paulo: Novatec, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.