Teaching cartography on the border

towards the training paths of teachers who work with brazilian and bolivian students in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8374

Keywords:

teacher training, cartography, border

Abstract

The article presented here is an excerpt from a research on the training of elementary school teachers who work in Brazil and teachers who work in Educación Primária in Bolivia. The research was carried out from November 2023 to February 2024. The problematization was based on the following question: Does the teacher training process of Brazilian and Bolivian teachers consider the cultural, social, political and educational linguistic relations experienced on the border? The border, the locus of the investigation, delimits the twin cities of Guajará-Mirim/ RO and Guayaramerín/ Beni. The research subjects were Brazilian teachers from Guajará-Mirim and Bolivian teachers from Guayaramerín. We chose to use the word maestra because it is the term of reference in the documents guiding teacher training in Bolivia. Our theoretical framework is based on Imbernón (2022), which discusses the teacher's initial and continued training, Santos (2016) on representations of borders, Deleuze and Guatarri (2011) on cartography as paths yet to come. The methodology was based on qualitative descriptive research using semi-structured interview techniques and document analysis. The results point to the Border Teacher Cartography based on the main differences in the curricular structure between the training courses for teachers who live in border cities and the gaps in knowledge about the realities of the border. And in our final considerations we point out suggestions for educational policies aimed at training teachers who work with immigrant students in border regions.

Author Biographies

  • Carolaine Pinto da Silva, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

    Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia. 

  • Wanilza Pereira de Souza, Secretaria Municipal de Educação de Guajará-Mirim

    Graduated in Pedagogy - Unir Guajará-Mirim (2024). Experience in Education, with emphasis on Teaching-Learning. Affiliated with the GEIFA research group. Willingness to research related to education and borders. Co-author of the scientific article entitled “The Nikkei community on the border of Bolivia with Brazil”.

  • Zuila Guimarães Cova dos Santos, Universidade Federal de Rondônia (Unir)

    Doutora em Geografia pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Professora da Universidade Federal de Rondônia - UNIR, possui graduação em Pedagogia é Psicopedadagoga (UNIR/RO), especialista em Gestão Escolar, Metodologia do Ensino Superior e Tenologias na Educação. Mestre em Ciências da Linguagem (UNIR/RO). Tem experiência na Educação a Distância, na Formação Inicial e Continuada dos Profissionais da Educação, desenvolve pesquisas na área de Políticas Públicas da Educação; Linguagens, Inclusão, Formação de Professores; Escola em Fronteiras Internacionais e Migrações; Líder do Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas - GEIFA.

References

BOLIVIA. Ley de la Educación “Avelino Siñani–Elizardo Pérez”, nº 070, 20 de diciembre del 2010. La Paz: Ministerio de Educación, 2010.

BOLIVIA. Currículo Base del Sistema Educativo Plurinacional. Serie Currículo (Documento de Trabajo). La Paz: Ministerio de Educación, 2012.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 mar. 2024.

BRASIL. MEC. Resolução CNE/CP 02/2015. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 08/04/2024.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. v. 1. São Paulo: 34, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2022.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez,1994.

MENDES, Eliziane L.; SANTOS, Zuila G. C. dos. O Lugar do Imigrante Boliviano em Guajará-Mirim (RO), Fronteira do Brasil com a Bolívia. Revista Presença Geográfica, v.6, n.1, 2019. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/RPGeo/article/view/4246. Acesso em: 04 mar. 2024

UNIR. Universidade Federal de Rondônia. Campus Jorge Vassilask. Matriz Curricular – Pedagogia – Guajará-Mirim. Guajará-Mirim, 2017. Disponível em: https://pedagogiagm.unir.br/uploads/51941326/arquivos/Matriz_curricular_do_PPC_2017___PEDAGOGIA___GUAJAR__MIRIM___LICENCIATURA___Presencial___T_1726679490.pdf. Acesso em: 10 mar. 2024.

FREITAS, Geise N. R. de. A Importância das Interações Sociais na Formação Humana: Uma análise a partir dos mapas mentais. Revista Culturas & Fronteiras, v. 8, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/culturaefronteiras/index. Acesso: 10 mar. 2024.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Fronteiras culturais em um mundo planetário - paradoxos da(s) identidade(s) sul-latino-americana(s). Revista Del Cesla, n. 8, p, 10-11, 2006. Disponível em: https://www.revistadelcesla.com/index.php/revistadelcesla/article/view/228/226. Acesso em: 08 mar. 2024.

SAVIANI, Dermeval (orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.

VYGOTSKY, Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alexei N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, Universidade de São Paulo, 1988.

Published

05/06/2025

Issue

Section

Dossiê Temático"Currículo, Culturas e Conhecimentos: articulando os saberes nas Amazônias"

How to Cite

Teaching cartography on the border: towards the training paths of teachers who work with brazilian and bolivian students in the early years. (2025). Revista Práxis Pedagógica, 11, e8374. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8374