Teaching cartography on the border
towards the training paths of teachers who work with brazilian and bolivian students in the early years
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8374Keywords:
teacher training, cartography, borderAbstract
The article presented here is an excerpt from a research on the training of elementary school teachers who work in Brazil and teachers who work in Educación Primária in Bolivia. The research was carried out from November 2023 to February 2024. The problematization was based on the following question: Does the teacher training process of Brazilian and Bolivian teachers consider the cultural, social, political and educational linguistic relations experienced on the border? The border, the locus of the investigation, delimits the twin cities of Guajará-Mirim/ RO and Guayaramerín/ Beni. The research subjects were Brazilian teachers from Guajará-Mirim and Bolivian teachers from Guayaramerín. We chose to use the word maestra because it is the term of reference in the documents guiding teacher training in Bolivia. Our theoretical framework is based on Imbernón (2022), which discusses the teacher's initial and continued training, Santos (2016) on representations of borders, Deleuze and Guatarri (2011) on cartography as paths yet to come. The methodology was based on qualitative descriptive research using semi-structured interview techniques and document analysis. The results point to the Border Teacher Cartography based on the main differences in the curricular structure between the training courses for teachers who live in border cities and the gaps in knowledge about the realities of the border. And in our final considerations we point out suggestions for educational policies aimed at training teachers who work with immigrant students in border regions.
References
BOLIVIA. Ley de la Educación “Avelino Siñani–Elizardo Pérez”, nº 070, 20 de diciembre del 2010. La Paz: Ministerio de Educación, 2010.
BOLIVIA. Currículo Base del Sistema Educativo Plurinacional. Serie Currículo (Documento de Trabajo). La Paz: Ministerio de Educación, 2012.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Presidência da República, [1996]. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 13 mar. 2024.
BRASIL. MEC. Resolução CNE/CP 02/2015. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 08/04/2024.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs. Capitalismo e Esquizofrenia. v. 1. São Paulo: 34, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2022.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez,1994.
MENDES, Eliziane L.; SANTOS, Zuila G. C. dos. O Lugar do Imigrante Boliviano em Guajará-Mirim (RO), Fronteira do Brasil com a Bolívia. Revista Presença Geográfica, v.6, n.1, 2019. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/RPGeo/article/view/4246. Acesso em: 04 mar. 2024
UNIR. Universidade Federal de Rondônia. Campus Jorge Vassilask. Matriz Curricular – Pedagogia – Guajará-Mirim. Guajará-Mirim, 2017. Disponível em: https://pedagogiagm.unir.br/uploads/51941326/arquivos/Matriz_curricular_do_PPC_2017___PEDAGOGIA___GUAJAR__MIRIM___LICENCIATURA___Presencial___T_1726679490.pdf. Acesso em: 10 mar. 2024.
FREITAS, Geise N. R. de. A Importância das Interações Sociais na Formação Humana: Uma análise a partir dos mapas mentais. Revista Culturas & Fronteiras, v. 8, n. 1, 2023. Disponível em: https://periodicos.unir.br/index.php/culturaefronteiras/index. Acesso: 10 mar. 2024.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Fronteiras culturais em um mundo planetário - paradoxos da(s) identidade(s) sul-latino-americana(s). Revista Del Cesla, n. 8, p, 10-11, 2006. Disponível em: https://www.revistadelcesla.com/index.php/revistadelcesla/article/view/228/226. Acesso em: 08 mar. 2024.
SAVIANI, Dermeval (orgs.). Pedagogia histórico-crítica e luta de classes na educação escolar. Campinas: Autores Associados, 2012.
VYGOTSKY, Lev S.; LURIA, Alexander R.; LEONTIEV, Alexei N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, Universidade de São Paulo, 1988.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.