Comprehensive Education and the Right to Communication
Media Education as a Training Strategy for Education Professionals in the Amazon
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2025v11e8864Keywords:
education and human rights, full-time school, media and education, educommunicative communicationAbstract
The article introduces a project that aims to empower education professionals in the Amazon region, focusing on the intersection between the right to education and the right to communication. It emphasizes media education as a crucial strategy for developing critical individuals and promoting Integral Education as a fundamental human right. The project addresses the inequality of access to information in the Amazon, proposing ongoing training that integrates innovative pedagogical practices with the use of media and technologies. The text highlights that communication is not just a tool, but a vital formative field for full development, especially for Amazonian students. In summary, the work seeks to strengthen an education engaged with social justice and territorial equity, recognizing communication, art, and education as essential for students' learning and expression.
References
CAJAIBA, Jaqueline Braga Morais; SANTOS, Arlete Ramos dos; BRITO, Valéria Souza Lima. Formação docente do/no campo: protagonismo do Programa Formação de Professores do Campo (Formacampo). Educ. Form., Fortaleza, v. 7, e8075, 2022. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-35832022000100109&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 14 ago. 2025.
COURTIS, Christian. Ni un paso atrás. La prohibición de regresividad en materia de derechos sociales. Buenos Aires: Editorial del Puerto, 2009.
ESPINOZA DE LOS MONTEROS, Javier. De la pandemia de la covid-19 a la infodemia: una perspectiva sistémica. Revista de Direito Mackenzie, v. 15, n. 2, 2021.
FERRAJOLI, Luigi. Principia Iuris. Teoría del derecho y de la democracia. Madrid: Trotta, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogía del oprimido. Montevideo: Tierra nueva, 1970.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FAS. Fundação Amazônia Sustentável. Projeto capacita mais de 1,3 mil educadores e impulsiona o ensino nas redes municipais da Amazônia profunda. 24 fev. 2025. Disponível em: https://fas-amazonia.org/projeto-capacita-mais-de-13-mil-educadores-e-impulsiona-o-ensino-nas-redes-municipais-da-amazonia-profunda/. Acesso em: 7 ago. 2025.
GALL, Emanuel. Prácticas educomunicativas: miradas sobre lo inacabado. EDUCOM, 2005. Disponível em: NCE USP - Núcleo de Comunicação e Educação da Universidade de São Paulo. Acesso em: 8 ago. 2025.
GARGARELLA, Roberto. La sala de máquinas de la Constitución: dos siglos de constitucionaismo en América Latina (1810-2010). Buenos Aires: Katz Editores, 2014.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino americano. Organização de Flavia Rios e Márcia Lima. Rio de Janeiro: Zahar; Companhia das Letras, 2019.
HOLMES, Stephen; SUNSTEIN, Cass R. El costo de los derechos sociales: por qué la libertad depende de los impuestos. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2011.
HOPPE, Bárbara Chiodini Axt; LIBRELOTTO, Giovani Rubert. Práticas educomunicativas no contexto escolar: obstáculos e perspectivas. 2014. Artigo (Especialização em Mídias na Educação) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2014.
MATARÉSIO, Larissa Zuim. Mulheres no e em movimento: por uma geografia do direito e do tempo. 2021. Tese (Doutorado em Geografia) – Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2021.
ROSS, Andréa Duarte. Cartilha educativa: conheça a educomunicação e como utilizar em sua prática profissional. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Inglês) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2023.
SILVEIRA, Manuela M. M. Do corpo-território ao mapeamento dos feminicídios: o que nos ensinam as mapeadoras feministas da América Latina. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES EM GEOGRAFIA, 13, 2019, São Paulo. Anais [...]: a geografia brasileira na ciência-mundo: produção, circulação e apropriação do conhecimento. São Paulo: [editora não informada], 2019.
SOARES, Ismar de Oliveira. Educomunicação: um campo de mediações. Educomunicação: construindo uma nova área de conhecimento. São Paulo: Paulinas, 2011.
ZUIN, Aparecida Luzia Alzira; DIAS, Juliane S. Formação dos professores que atuam na classe multisseriada na área rural no sul do Amazonas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 160-180, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/128. Acesso em: 18 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.