MANAGEMENT AND POLICIES OF EDUCATIONAL EVALUATION IN LARGE SCALE IN AMAZONAS

Authors

  • Claudina Miranda e Silva Universidade estadual de Roraima(UERR) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima(IFRR)
  • Graciete Barros Silva Universidade Estadual de Roraima - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima https://orcid.org/0000-0001-7085-4771
  • Soleania Ferreira Sá Universidade Estadual de Roraima - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima https://orcid.org/0000-0002-5425-9144

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n1e3737

Keywords:

policies, educational evaluation, Sadeam

Abstract

The present work is the result of the Project of Pedagogical Intervention of the State of Amazonas - PIPA. Six trainees and a school in the state network of Itacoatiara - AM participated in this trajectory. The non - participant observation technique was used as a data collection instrument. The study aims to present the process of management and operation of the Amazon Educational Performance Evaluation System (SADEAM), together with the public policies instituted by the State Secretariat of Education and Quality of Education of the Amazon (SEDUC). of the teaching practices, of the actions of the managers and the articulation of educational policies. The methodological contribution is based on the appreciation of documents. In terms of strategy research is characterized as qualitative. In principle a brief record of educational evaluation policies in Brazil. After presenting an analysis and discussion on the representation of the external evaluation system in the Amazon and finally the distinction of the curriculum and reference matrix in the construction of the Sadeam. The results indicate that large-scale evaluations are inherent in the teacher's work. Therefore, it is important to emphasize the importance of thinking public education policies with a focus on educational assessments, once it will be a preparation for the Brazilian educational reality and consequently for education in the Amazon.

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Author Biographies

Claudina Miranda e Silva, Universidade estadual de Roraima(UERR) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima(IFRR)

Mestranda em Educação - PPGE (UERR/IFRR), linha de pesquisa: Educação do Campo, Educação Indígena e Interculturalidade. Especialização em Linguística Aplicada (2012). Licenciada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa e Literatura pela Universidade Estadual de Roraima - UERR (2010). Desenvolve trabalhos voltados para: educação arte, cultura, memória e identidade. Atualmente é professora efetiva de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico - EBTT, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima - IFRR. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, Linguística e Literatura.

Graciete Barros Silva, Universidade Estadual de Roraima - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima (UERR), 2017.1, sendo orientada pela professora doutora Leila Maria Camargo com o tema " Educar nas Fronteiras: Reflexões sobre identidade e interculturalidade nas escolas da fronteira Brasil - Venezuela". Cursando a Pós -Graduação em Educação : Métodos e Técnicas de Ensino pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR). Graduada no curso de Licenciatura em Pedagogia com Ênfase em Educação Escolar Indígena pela Universidade Estadual de Roraima-UERR (2015). Professora contratada da Prefeitura Municipal de Pacaraima com atuação no ensino fundamental I. Experiência na área da Educação.

Soleania Ferreira Sá, Universidade Estadual de Roraima - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Roraima-UERR. Professora de Educação Básica 2009 à 2017 pela Prefeitura Municipal de Boa Vista-RR. Graduação em Pedagogia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará-IFPA (2011). Bacharel em Enfermagem pela Faculdade Roraimense de Ensino Superior-FARES (2015). Pós Graduação lato Sensu em Enfermagem do Trabalho Aplicada à Saúde Ocupacional 2017-Graduarte; Pós Graduação Lato Sensu em Informática na Educação pela UNINTER-2013. Pós Graduação Lato Sensu em Gestão Escolar pela Universidade Federal de Roraima-UFRR 2015.

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Published

03/04/2019

How to Cite

Silva, C. M. e, Silva, G. B., & Sá, S. F. (2019). MANAGEMENT AND POLICIES OF EDUCATIONAL EVALUATION IN LARGE SCALE IN AMAZONAS. Revista Práxis Pedagógica, 2(1), 174. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n1e3737