MANAGEMENT AND POLICIES OF EDUCATIONAL EVALUATION IN LARGE SCALE IN AMAZONAS
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n1e3737Keywords:
policies, educational evaluation, SadeamAbstract
The present work is the result of the Project of Pedagogical Intervention of the State of Amazonas - PIPA. Six trainees and a school in the state network of Itacoatiara - AM participated in this trajectory. The non - participant observation technique was used as a data collection instrument. The study aims to present the process of management and operation of the Amazon Educational Performance Evaluation System (SADEAM), together with the public policies instituted by the State Secretariat of Education and Quality of Education of the Amazon (SEDUC). of the teaching practices, of the actions of the managers and the articulation of educational policies. The methodological contribution is based on the appreciation of documents. In terms of strategy research is characterized as qualitative. In principle a brief record of educational evaluation policies in Brazil. After presenting an analysis and discussion on the representation of the external evaluation system in the Amazon and finally the distinction of the curriculum and reference matrix in the construction of the Sadeam. The results indicate that large-scale evaluations are inherent in the teacher's work. Therefore, it is important to emphasize the importance of thinking public education policies with a focus on educational assessments, once it will be a preparation for the Brazilian educational reality and consequently for education in the Amazon.
Downloads
References
AMAZONAS, Secretaria de Estado da Educação e Qualidade do Ensino. SADEAM – 2013. Universidade de Juiz de Fora, Faculdade de Educação, CAED. V.1(jan./dez, 2013), Juiz de Fora, 2013 - Anual.
______. SADEAM – 2015/ Universidade Federal de Juiz de Fora, CAEd. v. 1(jan/dez.2015), Juiz de Fora, 2015 – Anual. Conteúdo: Revista Pedagógica – Língua Portuguesa – 3º ano do Ensino Fundamental.
BRASIL, MEC. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, Brasília, 2004.
______. PDE: Plano de Desenvolvimento da Educação: Prova Brasil: ensino fundamental: matrizes de referência, tópicos e descritores. Brasília: MEC, SAEB; Inep, 2008.
______. n. 2010 – Aneb e Anresc (Saeb). Disponível em:
<http://gestao2010.mec.gov.br/o_que_foi_feito/program_77. php>. Acessado em 19 de junho de 2018.
______. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio – Resolução CNE/CEB 2/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 31 de janeiro 2012, seção 1, p.20.
______. PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Ensino Médio. MEC-
Ministério da Educação. Secretaria de educação média e tecnologia. Brasília, 2000.
BITTAR, Mariluce, OLIVEIRA, João Ferreira de. Gestão e Políticas da Educação. (Orgs.) Rio de Janeiro: DP&A, 2004.
FONSECA, J, J.S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 6ed. – São Paulo: Atlas, 2008.
GUIA DE ESTUDOS: Processo de Formação de Profissionais da Educação Pública. Volume I, CAED/UFJF, 2012.
______. Volume II, CAED/UFJF, 2013.
______. Volume III, CAED/UFJF, 2013.
PÁDUA, Elisabete Matallo. M.de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico- prática; edição: Revista Ampliada, Campinas: Papirus, 2017.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23 ed. Revista Atualizada – São Paulo: Cortez, 2007.
TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação, São Paulo: Atlas, 2012.
SACRISTAN, J. Gimeno. O currículo uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Art. Med. Fortaleza, 2000.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro, AMARAL, Ana Lúcia. Formação de Professores: Políticas e Debates. (Orgs.) - Campinas, SP: Papirus, 2002.
SADEAM. O Sadeam. Disponível em: <http://www.sadeam.caedufjf.net/o-sadeam/>. Acesso em: 19 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.