COLLABORATIVE DIALOGUES FOR EJA TRAINING

THE CONTEXT OF GENDER RELATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n1e3316

Keywords:

youth and adult education, gender relations, collaborative dialogue

Abstract

The study correlates gender relations with youth and adult education. We aimed to analyze the possibilities of building the gender theme in conjunction with the EJA. The locus of the study was a municipal school with the collaboration of the students and the teacher of the class of EJA. And in order to share dialogical spaces of the theme, we opted for a collaborative methodology research. As a data production strategy, we held a collective dialogue session with the principles of collaboration and research-training. Therefore, the study demonstrates formative possibilities of the subject in the school; dialogical established made it possible to reveal in the sayings of the participants, their family, domestic and professional relations, literally connected to the thematic. We conclude that, in collaboration with the subjects of the EJA, sensations were provoked that reflect on the pertinence and the formative essence of the theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Naiara de Oliveira Rosa, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação (MPEJA/UNEB), graduada em Ciências Biológicas (Licenciatura) (UNEB), Especialista em Meio Ambiente e Sustentabilidade. Realiza pesquisas na área de Formação de Professores na dimensão de ações pedagógicas colaborativa.

References

AQUINO, Maria Sacramento. Memórias da aprendizagem: a investigação de conteúdos significativos na organização curricular. In: FERREIRA, Adir Luiz (Org). A escola socializadora: além do currículo tradicional. Natal, RN: EDUFRN, 2009.

DESGAGNÉ, Serge. O conceito de pesquisa colaborativa: a idéia de uma aproximação entre pesquisadores universitários e professores práticos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 29, n. 15, p. 7-35, maio/ago. 2007. Tradução Adir Luiz Ferreira Margarete Vale Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. A paixão de trabalhar com Foucault. In: COSTA, Marisa Vorraber (Org.). Caminhos Investigativos: novos olhares na pesquisa em educação. RJ: DP&A editora. 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Paz e Terra. Rio de Janeiro. 1996. 35 edição.

______. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido.

ed. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1992.

______.Educação como prática da liberdade. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1987.

______. Pedagogia do oprimido. 46ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Eleta de Carvalho. Currículo, cultura e gênero: analisando os nexos. In: NASCIMENTO, Aristonildo Chagas Araujo. MOURÃO, Arminda Rachel Botelho. BORGES, Heloisa da Silva. PAIVA, Marlucia Menezes. NOGUEIRA, Silvia Regina Conde. Anais do XX EPENN – GT Currículo. Manaus: Editora Valer, 2011.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. 17ª edição. Rio de Janeiro: Editora Graal Ltda. 2002.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002. 176p.

IBIAPINA, Ivana Maria Lopes de Mel. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica, v. 1, p. 25-43, 2013.

______. Reflexões sobre a produção do campo teórico-metodológico das pesquisas colaborativas: gênese e expansão. In: IVANA, Maria Lopes de Melo Ibiapina; Bandeira, Hilda Maria Martins; ARAUJO, Francisco Antonio Machado, organizadores. Pesquisa colaborativa: multirreferenciais e práticas convergentes. 2016. Livro 378 p.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós- estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.

______. Currículo, Género e Sexualidade. Porto: Porto, 2000.

MEYER, Dagmar E. Corpo, gênero e sexualidade: desafios para a educação escola. In: MEYER, Dagmar E. E ...[et al]. Saúde, Sexualidade e gênero na educação de jovens. Porto Alegre: Mediação, 2012.

PINTO, Álvaro Vieira. Sete Lições sobre educação de adultos. 16. ed. São Paulo, Cortez, 2010.

Published

03/04/2019

How to Cite

Rosa, N. de O. (2019). COLLABORATIVE DIALOGUES FOR EJA TRAINING: THE CONTEXT OF GENDER RELATIONS. Revista Práxis Pedagógica, 2(1), 48. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n1e3316