BRAZILIAN EDUCATION OF THE FUTURE BASED ON WHAT WE NEED TO BUILD TODAY

Authors

  • Luiz Antônio Alcântara Madureira Universidad de La Empresa - UDE
  • Cássia Rejane Balvedi Zancan Universidad de La Empresa - UDE

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e3108

Keywords:

education, transformation, pedagogical practice, innovative ideas

Abstract

This article aims at recovering the presuppositions that permeated the Education, trying to analyze the role of the teacher and the school, from the traditional school, going through the current paradigms and preparing it for the future. It seeks to reflect on the education we need to build today, facing the challenges that the future demands. Reformulation in school curricula is needed to seek to develop more students' skills and potential. The student should be taught to learn, to learn, and to learn.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Antônio Alcântara Madureira, Universidad de La Empresa - UDE

Mestrando em Educação pela Universidad de La Empresa, possui graduação em Odontologia pela Universidade Federal do Paraná(1988). Atualmente é Coordenador de Saúde Bucal da Prefeitura Municipal de Fazenda Rio Grande. Tem experiência na área de Saúde Coletiva Comunitária, com ênfase em Saúde Pública.

Cássia Rejane Balvedi Zancan, Universidad de La Empresa - UDE

Mestre em Educação pela Universidad de La Empresa (UDE), possui graduação em Ciências, com Habilitação em Matemática, pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (1999), especialista em Dificuldades de Aprendizagem, Tecnologias Educacionais e Educação de Jovens e Adultos. Atualmente é professora titular - Secretaria Estadual de Educação do Paraná. Tem experiência na área de Educação, Ciências e Matemática.

 

 

References

BECKER, U. A Reinvenção da política: política, tradição e estética na ordem social, Anthony Giddens, Scott Lasch. Tradução Magda Lopes- SP: Editora Universidade Estadual Paulista. 1997.

BREYNER, J. Tendências da educação para o século XXI. Jornal "a Página", ano 11, nº 117, novembro 2002.

COLL, C. Aprendizagem escolar e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

CUNHA, Maria Isabel da. O Bom Professor e sua Prática. Campinas: Papirus, 2001.

FREIRE, P. Educação e Mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1999.

GIMONET, J,.Pedagogia da Alternância. Alternância e desenvolvimento. Nascimento de um Movimento Educativo: As Casas Familiares Rurais de educação e de Orientação. União Nacional da Escolas Família Agrícola. 2 edicão Primeiro Seminário Internacional Anais... Salvador. 1999.

OLIVEIRA, A. F. M. de . Modelos pedagógicos e epistemológicos: A escola contemporânea sob o olhar dos professores e dos alunos. Centro Universitário Ritter dos Reis – Uniritter. Faculdade de Letras. Trabalho Acadêmico Interdisciplinar apresentado ao Curso de Pedagogia – Pesquisa II: Cidadania e Diversidade Cultural – como requisito das atividades curriculares do Curso de Letras, sob orientação da professora Silvana de Boer Waskow. Porto Alegre, 2010

LOUSADA, A. J. Desenvolvimento e Aprendizagem: Algumas teorias e suas implicações no processo ensino-aprendizagem. Artigo. São Paulo 1998. Disponível em: http://www.batina.comlousada/desenv01.htm, acessado em 28/02/2015.

MAGNOLI, D. Geógrafo defende renovação continuada de professor. Revista Educação. Edição nº 241. Maio 2001.

MELO, G. N. Profissão docente Revista Ibero-Americana de Educação Nº 25. Janeiro – Abril 2004.

MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 6. ed. Campinas, SP: Papirus, 2000.

MORIN, E. Os sete Saberes Necessários à Educação do Futuro 3. ed. - São Paulo - Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.

MOURA e SILVA, Zilá A. A aprendizagem de Pavlov a Piaget: algumas reflexões. Unesp, Bauru. 2000.

NEDER, M. L. C. Metodologias para elaboração de materiais didáticos. Curitiba: IBPEX, 2004.

NOVAES, M. H. Psicologia escolar. 6. ed. Rio de Janeiro. Petrópolis: Vozes, 1980.

NÓVOA, A. Profissão professor. Coleção ciências da educação. 2. ed. Porto/Portugal: Editora Porto, 1995.

NUNES, Á. Filosofia e Educação: uma escola para o século XXI. 2002.

PIAGET, J. A linguagem e o pensamento da criança. 4. ed. Rio de janeiro: Forense, 1981.

SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez Editora, 1987.

SCHÖN, D A. Formar professores como profissionais reflexivos. IN: NÓVOA Antônio (Coord.) Os professores e sua formação. Lisboa: Don Quixote, 1992.

TOURAINE, Alain. Crítica da Modernidade. Tradução, Elia Ferreira Edel. 3. Ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

Published

22/10/2018

How to Cite

Madureira, L. A. A., & Zancan, C. R. B. (2018). BRAZILIAN EDUCATION OF THE FUTURE BASED ON WHAT WE NEED TO BUILD TODAY. Revista Práxis Pedagógica, 1(3), 42–57. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e3108