REUNI IN THE CONTEXT OF THE FEDERAL UNIVERSITIES
NUMBERS, ADVANCES AND KICKBACKS
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e3306Keywords:
Reuni, higher education, universityAbstract
The purpose of this article is to analyze the numbers of the Federal Universities Expansion and Restructuring Program (REUNI), performing an analysis of the impact of the program on the structure of higher education and teaching work. In addition, the paper relates the process of implementing REUNI with Brazilian higher education entrepreneurship, through the adoption of changes in the curricular structure and in the increase of the teacher- student relationship. As a methodology, we used bibliographical and documentary research based on statistics and documents prepared based on the REUNI period (2007 - 2012). In addition to the use of studies carried out by authors such as Antunes (2009), Sguissard (2008), Ferreira (2010), Lima (2011), among others. As a result we can see that the implementation of REUNI throughout Brazil happened in a lightened way, causing a structural precariousness, because at the same time that increased the entrance of students in the universities the structures to receive the students were still in construction period. Precarization was also extended to the teaching work with the increase of the teacher- student ratio from 12 to 18. We conclude that the REUNI changed the dynamics of teaching work in universities, with a greater focus on teaching, in addition, changed the curricular structure with the creation of so-called baccalaureate and interdisciplinary degrees. The expansion was also based on the expansion of vacancies through distance learning with the Open University of Brazil (UAB), which provides the student with a focus on teaching only, not providing the student with an experience with university research and extension. The expansion of vacancies in higher education propitiated the expansion of universities something that had not happened since the 1990s, but we point out that this expansion occurred in a disorderly way, without the proper infrastructure conditions for students, teachers and servers. The program ended in 2012 without its due continuity leaving as legacy in many universities unfinished works and spaces that were never delivered to the university community.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo Luiz Coltro. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo, Boitempo, 2009.
BRASIL. Decreto nº 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Diário Oficial da União. Brasília (DF), 25 abr. 2007. Disponível em:
<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato20072010/2007/Decreto/D6096.htm>. Acesso em: 11 abr. 2018
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Relatório da Comissão Constituída pela Portaria nº 126/2012. Brasília, DF: MEC, 2012. Disponível em:
<https://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja &uact=8&ved=0ahUKEwiO7-y- Acesso em: 15 fev. 2018.
FERREIRA, Suely; DE OLIVEIRA, João Ferreira. As reformas da educação superior no Brasil e na união europeia e os novos papeis das universidades públicas. Nuances: estudos sobre Educação, São Paulo, UNESP, v. 17, n. 18, Pag. 11-22, mar. 2010.
INEP. Censo da educação superior 2012: resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2014.
INEP. Censo da educação superior 2013: resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2015.
INEP. Censo da educação superior 2014: resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2016.
INEP. Censo da educação superior: 2007 – resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.
INEP. Censo da educação superior: 2010 – resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2012.
INEP. Censo da educação superior: 2011 – resumo técnico. – Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2013.
LÉDA, Denise Bessa; MANCEBO, Deise. REUNI: heteronomia e precarização da universidade e do trabalho docente. Educação & Realidade, Rio Grande do Sul, UFRGS v. 34, n. 1, p. 49-64, 2009.
LEHER, Roberto; LOPES, Alessandra. Trabalho docente, carreira, autonomia universitária e mercantilização da educação. In: MANCEBO, Deise; FERREIRA, João Oliveira de, SILVA JR, João dos Reis, Reformas e políticas: educação superior e pós-graduação no Brasil, São Paulo, Alínea, 2008, pp. 22-50.
LIMA, Kátia Regina Rodrigues; FERREIRA, Emmanoel Lima. PROUNI, REUNI E ENEM: Peças do Mosaico da Contrarreforma da Educação Superior do Governo Lula da Silva. In: MENEZES, Ana Maria Dorta de; BEZERRA, José Eudes Baima; SOUSA JUNIOR, Justino de et al (Org.). Trabalho, educação, estado a e a crítica marxista. Fortaleza: Edições UFC, 2011. pp.351-377
OLIVEIRA, Fred. Problemas extrapolam a infraestrutura e avançam sobre os direitos trabalhistas. Dossiê Nacional: Precarização das condições de trabalho I, Brasília, v. 1, n. 1, pp. 09-20, abr. 2013.
PRIETO, José Ricardo. Derrota da gerência FMI-PT: REUNI é reprovado pelos estudantes. A Nova Democracia. Rio de Janeiro, p. 1-1. 01 dez. 2007. Disponível em: <http://anovademocracia.com.br/no-38/80-derrota-da-gerencia-fmi-pt-reuni-e- reprovado-pelos-estudantes>. Acesso em: 20 abr. 2018
SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação & Sociedade, São Paulo, UNICAMP, v. 29, n. 105, p. 991-1022, abr. 2008.
Site: iqTRAhXGf5AKHRPEC4wQFggdMAA&url=http%3A%2F%2Fportal.mec.gov.br%2Fd ocman%2Fjaneiro-2013-pdf%2F12386-analise-expansao-universidade-federais- 2003-2012-pdf&usg=AFQjCNEiRd9_XmCy0argSnf3nyL2q_NaRA>. Acesso em: 15 fev. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.