THE PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF THE MULTIGRADED SCHOOLS OF THE MUNICIPALITY OF QUIXABEIRA
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3356Keywords:
field education, multigraded school, pedagogical management, Escola Ativa Program, Saberes do Campo ProgramAbstract
This work presents an analysis about the process of pedagogical actions carried out with the multigraded schools of the municipality of Quixabeira - BA in the period from 2010 to 2012 and intended to reflect on the contribution of the Saberes do Campo Program for the pedagogical management of the multigraded schools in the municipality of Quixabeira and to describe the pedagogical actions of the Saberes do Campo Program for the multigraded schools in the municipality of Quixabeira. The same consists of an initial theoretical reflection on Education Field, a multigraded class, as well as a description of the implementation of the modules of the Escola Ativa Program, also presenting the result of the municipal initiative in continuing the continuous training actions for teachers in the field, after the closure of the Escola Ativa Program, with the creation of the Saberes do Campo Program, which, through a face-to-face and modular training course, aimed to promote the training of teachers in the multigraded classes to act as teacher-researchers, providing the introductory access research and science, while at the same time valuing the local and global knowledge historically built by individuals, communities and humanity.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. A educação básica e o movimento social do campo. In: Por uma educação do campo. (Org) Mônica Castagna Molina. Petrópolis: Vozes, 2004.
______. Currículo, território em disputa. Petrópolis: Vozes, 2011.
______. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. Carlos Minayo Gomes et al. 4.ed. São Paulo: Cortez, 2002.
BRASIL, Câmara dos Deputados. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Câmara dos Deputados, 2000.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, 2002.
______. Educação do Campo: diferenças mudando paradigmas. Cadernos SECAD 2 – Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade. Brasília: março de 2007.
______. Guia para a formação de professores da Escola Ativa. Brasília: MEC, 2005.
FINO, Carlos Nogueira. Vygotsky e a Zona de Desenvolvimento Proximal (ZDP): três implicações pedagógicas. Revista Portuguesa de Educação, vol 14, nº 2, PP. 273- 291, 2001. Disponível em: <http://www3.uma.pt/carlosfino/publicacoes/11.pdf>
Acesso em: 15 fev. 2019.
INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Panorama da educação no campo. Brasília: INEP, 2007.
MARTINS, L. M.; MARSIGLIA, A. C. Galvão. Contribuições gerais para o trabalho pedagógico em salas multisseriadas. I Encontro Internacional de Educação do Campo. Brasília-DF: Observatório de Educação do Campo, 2010.
PARO, Vitor Henrique. Educação como exercício de poder: crítica ao senso comum em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 33.ed. São Paulo: Autores Associados, 2000.
______. Perspectiva marxiana do problema subjetividade-intersubjetividade. In DUARTE, N. (Org). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004.
VYGOTSKY, Lev Semenovitch. A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
WOODS, Peter. Investigar a arte de ensinar. Porto: Porto Editora, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.