ARTISANAL FISHERIES AND EDUCATIONAL TRAINING
PUBLIC POLICIES FOR THE PROMOTION OF THE SOCIAL INCLUSION OF CRAFT FISHERMEN AND FISHERMEN
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3804Keywords:
Fishermen’s village, Educational background, Empirical knowledgeAbstract
The research had the goal to investigate the processes of the educational background of the artisanal fishermen of the Guaporé River. For so, data systematization was done in the field, by participative workshops and semi-structured interviews regarding the fishermen’s background; to identify the demand of training courses; their access to education and development; among other topics. The target group was the artisanal fishermen associated with the fisherman’s villages Z-3 and Z-10, located, respectively, in the cities of Pimenteiras d’Oeste and São Francisco do Guaporé, Rondônia. Several bottlenecks related to educational formation were found, whereas the majority shows a low level of education, this reflects directly on the income of the families, which could lead to school evasion of the young people working in this activity. However, the fishermen showed interest in increasing their levels of education, with technical courses.
Downloads
References
ALENCAR, C. A. G.; MAIA, L. P. Perfil socioeconômico dos pescadores brasileiros. Revista Arquivos de Ciências do Mar, Fortaleza, v. 44, n. 3, p. 12- 19, 2011.
ALMEIDA, A. W. B. Terras de Quilombos, Terras Indígenas, “Babaçuais Livres”, “Castanhais do Povo”, Faxinais e Fundos de Pasto: Terras tradicionalmente ocupadas. 2 ed. Manaus: PPGSCA-UFAM, 2006.
ALVES DA SILVA, M. E. P. Pescadores e pescarias de pequena escala em comunidades Locais: O caso do Reservatório Billings (Alto Tietê, SP). 2008. 100f. Dissertação (Mestrado em Aquicultura e Pesca) - Instituto de Pesca/APTA/SAA-SP, São Paulo.
AMADO, C. M. M. História da pedagogia e da Educação: Guião para acompanhamento das aulas. 2007. Disponível em:
<http://home.dpe.uevora.pt/~casimiro/HPE-%20Guiao%20-%20tudo.pdf>. Acesso em: 25 jan. 2017.
BORGES, I. B.; LIMA, R. B; FREITAS, R. R. Identificação e análise das vulnerabilidades socioeconômicas em comunidades pesqueiras localizadas em São Mateus, Espírito Santo, Brasil. In: Congresso Brasileiro de Engenharia de Produção, 6, 2016, Ponta Grossa. Anais... Paraná: Associação Paranaense de Engenharia de Produção; 2016. p. 11.
BRANCO, J. O. et al. Aspectos sócio-econômicos da pesca artesanal do camarão sete-barbas (Xiphopenaeus kroyeri), na região de Penha, SC. Editora da UNIVALI. Brazilian Journal of Aquatic Science and Technology, v. 11,
n. 2, p. 25-32, 2007.
CARDOSO, L. F. C. E. Criança na pesca: brincadeira ou trabalho. Seminário de Iniciação Científica, 5, 1997, Belém. Anais... Belém: Museu Paraense Emilio Goeldi, 1997.
FILHO, A. C. O Processo de Construção dos Povos e Comunidades Tradicionais no Brasil. 2015. Disponível em: <https://www.kooperation- brasilien.org/de/themen/menschenrechte-gesellschaft/traditionelle-voelker- gemeinschaften/o-processo-de-construcao-dos-povos-e-comunidades-tradicionais-no- brasil?set_language=pt-br>. Acesso em: 08 fev. 2018.
FREITAS, C. O. Gestão Participativa da Colônia de Pescadores Sob Modelo PESTEL: de Pimenteiras D´Oeste/Rondônia. 1. ed. Novas Edições Acadêmicas-NEA, 2015, v. 1, 156p.
GARCIA, N. M. Educação nas famílias de pescadores artesanais: Transmissão geracional e processos de resiliência. 2007. 86f. Dissertação (Mestrado em Educação Ambiental) - Curso de Pós-Graduação em Educação Ambiental, Fundação Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande.
GOMES, R. K. S. et. al. Dinâmica Socioambiental em uma Comunidade Pesqueira Amazônica, PA-Brasil. Revista de Gestão Costeira Integrada, v. 9, n. 2, p. 101-111, 2009.
GROPPO, L. A.; GOUSSAIN, E. Dimensões educativas não formais e informais das práticas culturais juvenis na cidade. Revista Inter-ação (UFG Impresso), Goiânia, v. 41, n. 2, p. 265-286, maio/ago. 2016.
ITURRA, R. O processo educativo: Ensino ou aprendizagem. 1994. Disponível em: <http://www.fpce.up.pt/ciie/revistaesc/ESC1/Iturra.pdf>. Acesso em: 03 jan. 2018.
JOSSO, M. C. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, Porto Alegre, v. 30, n. 3, p. 413-438, set./dez. 2007. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2741/2088>. Acesso em: 03 jan. 2018.
LIMA, A. C. C.; CALLOU, A. B. F. Políticas Públicas e Assistência Técnica Para Pesca Artesanal em Pernambuco. Revista Contexto e Educação, v. 30, n. 95, p. 93-116, 2015.
MORAES, S. C.; LOPES, A. O. Saberes tradicionais e o uso de plantas medicinais em comunidade agrícola na Amazônia. In: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação do Campo, 2, Brasília, 2008. Anais... Brasília: EDUNB, 2008. p. 34-36.
MPA, Ministério da Pesca e Aquicultura. Programa oferece 20 mil vagas para cursos de pesca e aquicultura. 2015. Disponível em: <http://www.brasil.gov.br/educacao/2014/09/programa-oferece-20-mil-vagas- para-cursos-de-pesca-e-aquicultura>. Acesso em: 08 fev. 2018.
PACHECO, M. J. Hidronegócio atinge a pesca artesanal: Movimento Nacional de Pescadores. Revista Instituto Humanistas Unisinos, Porto Alegre, 16 ago. 2012. Entrevista concedida ao Instituto Humanitas Unisinos-IHU.
PEDROSA, R. A. Pesca perfil socioeconômico e percepção ecológica dos pescadores artesanais de Porto de Galinhas – PE. 2007. 87f. Dissertação (Mestrado em Oceanografia) - Curso de Pós-Graduação em Oceanografia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2007.
RODRIGO, M. J.; PALACIOS, J. Familia y desarrollo humano. Alianza Editoria. 2014. ISBN: 9788420685977.
WIKIPEDIA. 2017. Disponível em: https://pt.wikipedia.org/wiki/S%C3%A3o_Francisco_do_Guapor%C3%A9. Acesso em: 22 Jan. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.