TEACHER TRAINING AND SCHOOL INCLUSION

AN ANALYSIS IN THE STATE OF RONDÔNIA

Authors

  • Kesia Santana Machado Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR
  • Carma Maria Martini Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR
  • Rosiane Ribas de Souza Eler Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3859

Keywords:

teacher training, inclusive education, public schools

Abstract

The present work aims to analyze teacher education for the promotion of inclusive education in public schools in the State of Rondônia. This is a qualitative research and was carried out in three public schools of basic education in Rondônia (two in Ji-Paraná and one in Ouro Preto do Oeste). It involved twenty-nine (29) teachers from the first two cycles of elementary school. For the theoretical background, we use the legislation and other official documents that deal with inclusive education, as well as authors of the area. The data showed that teacher training for the promotion of inclusive education in the schools surveyed is deficient, since initial training does not account for training teachers for an inclusive practice, and continuing education, in the form that is operationalized, also leaves to be desired. This worrying scenario indicates the need to develop research and broaden the discussion on the theme, with the objective of contributing to the consolidation of inclusive education in schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kesia Santana Machado, Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Membro do Grupo de Estudo Interativo e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEIPEI), Universidade Federal de Rondônia, Campus de Ji-Paraná, Rondônia, Brasil

Carma Maria Martini, Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Docente do Departamento de Educação Intercultural (DEINTER), pesquisadora do Grupo de Estudo Interativo e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEIPEI), Universidade Federal de Rondônia, Campus de Ji-Paraná, Rondônia, Brasil

Rosiane Ribas de Souza Eler, Fundação Universidade Federal de Rondônia- UNIR

Docente do Departamento de Ciências Humanas e Sociais (DCHS), pesquisadora do Grupo de Estudo Interativo e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEIPEI), Universidade Federal de Rondônia, Campus de Ji-Paraná, Rondônia, Brasil.

References

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em:

BEYER, H. O. A educação inclusiva: incompletudes escolares e perspectivas de ação. In: Cadernos de educação especial, Santa Maria, n. 22, 2003.

BUENO, J. B. Educação inclusiva: princípios e desafios. In: Revista Mediação, n. 1, p. 22-28, 1999.

CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis/RJ: Vozes, 2006.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GLAT, R.; PLETSCH, M. D. O papel da Universidade frente às políticas públicas para educação inclusiva. In: Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, p. 3-8, 2004.

LAPLANE, Adriana L. F. de. Contribuições para o debate sobre a política de inclusão. In: Lodi; Harrison; Campos (orgs.). Leitura e escrita no contexto da diversidade. Porto Alegre: Mediação, 3º ed. 2010, p. 27-32.

LOUREIRO, Vera Regina. A política de inclusão escolar no Brasil: pensando o caso dos surdos. Revista Espaço, INES. Rio de Janeiro, Nº 25/26, p. 12-18, dezembro de 2006.

PACHECO, J. Caminhos para a inclusão: um guia para o aprimoramento da equipe escolar. Porto Alegre: Artmed, 2007.

PLETSCH, M. D. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas In: Educar, Curitiba, n. 33, p. 143-156, 2009. Editora UFPR.

RABELO, A. O.; MARTINS, A. M. A mulher no magistério brasileiro: um histórico sobre a feminização do Magistério. In: Congresso luso-brasileiro de história da educação, 4., 2010, Uberlândia. Anais... Aveiro: FCT, 2010. p. 6167-6176.

SANCHES, Isabel. From learning how to do to learning by doing: the practices of inclusive education, at school. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 19, p. 135-156, 2011. Disponível em <http://www.scielo.mec.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1645- 72502011000300009&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 19 abr. 2017.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 7.ed. Petrópolis/RJ: Vozes, 2014.

VELTRONE, A. A. Diretrizes e desafios na formação inicial e continuada de professores para a inclusão escolar. São Paulo: UNESP, 2007.

Published

04/01/2019

How to Cite

Machado, K. S., Martini, C. M., & Eler, R. R. de S. (2019). TEACHER TRAINING AND SCHOOL INCLUSION: AN ANALYSIS IN THE STATE OF RONDÔNIA. Revista Práxis Pedagógica, 1(4), 1–18. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n4e3859