THE MAGIC OF THE CIRCUS IN THE DEVELOPMENT OF CHILDREN IN THEIR EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e3960Keywords:
playfulness, child education, supervised internship, interdisciplinarityAbstract
This research has as its theme the playfulness and the circus in Infantile education. The objective is to narrate the supervised internship experience of the Pedagogy Course developed in a level III class of early childhood education. For this, the qualitative research is anchored in a bibliographical research, besides the case study by report of experience as a methodological approach. As main results of the research we emphasize that the circus theme: a) offers the opportunity to develop the expression and the languages; b) enhances the work with the visual arts, as predicted by the National Curricular Common Base (BNCC); c) promotes learning in a natural way. We conclude that the learning proposed by the circus theme extrapolates the dimension of the corporal expression, allowing, through playful means, beyond the knowledge and perception of the body itself and the space of the body of the other, fun, leisure and socialization.
Downloads
References
BNCC. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://goo.gl/ANo1Fo. Acesso em: 25 fev. 2019.
BRASIL. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação infantil. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2013.
CARAMÊS, Aline de Souza et al. Atividades Circenses no âmbito escolar enquanto manifestação de ludicidade e lazer. Motrivivência, n. 39, p. 177-185, 2012.
DAL SOTO, Diana Vandréia. O criar e imaginar na infância: reflexões que envolvem teoria e prática na educação infantil. Revista Práxis Pedagógica, v. 1, n. 1, p. 45-55, 2018.
DOUTORES DA ALEGRIA. Sobre Doutores. 2018. Disponível em: https://doutoresdaalegria.org.br/conheca/sobre-doutores. Acesso em: 31 dez. 2018.
DUPRAT, Rodrigo Mallet et al. Atividades circenses: Possibilidades e Perspectivas para a Educação Física Escolar. 2007. Dissertação. (Mestrado em Educação Física). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física. Campinas, 2007.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. Edições Loyola, 1991.
FORTUNA, Tânia Ramos. Sala de aula é lugar de brincar? In: XAVIER, M. L. M.; DALLA ZEN, M. I. H. (Org.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais. Porto Alegre: Mediação, p. 147-164, 2000.
FORTUNA, Tânia Ramos. Brincar é aprender. Jogos e ensino de história. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2018. p. 47-71, 2018.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. XVI, 200 p.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva, 1971.
KISHIMOTO, Morchida Tizuko. Jogos, Brinquedos e a Educação (Org). 14. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do Lazer: uma introdução. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2000.
MARTINS, Luzania. O lúdico como estratégia pedagógica: uma análise no processo de ensino para o desenvolvimento cognitivo na educação infantil. Trabalho de Conclusão de Curso – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015.
RAFALSKI, Joscilene Nascimento; PEDROSA, Neide Borges; ISOBE, Rogéria Moreira Rezende. Notas sobre o estágio supervisionado e a formação docente. Revista Praxis Pedagógica, v. 1, n. 4, p. 64-74, 2018.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução de Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.