URBAN ART IN THE CONTEXT OF TEACHING AND LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4004

Keywords:

urban art, city, experience, education, public space

Abstract

This article highlights important points of urban art and to what extent these characteristics can contribute to the teaching of arts in the formal and informal context. Assuming that the origin of the formation process is based on the preparation of the subjects for the construction and coexistence in the public space, urban art can offer modalities of appropriation and intervention in an urban setting that is increasingly alienating and empty of experiences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adolfo Veiller Souza Henriques, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Bacharel em Ciências Jurídicas e Sociais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG),Advogado. (OAB/PB 25682),Graduando em História (Licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Pós-Graduando em Direito Civil e Processo Civil e em Educação Ambiental e Geografia do Semi-Árido.

References

ALMEIDA, Vinicius Santos. O Contra Modelo da Heteronormatividade em Keith Haring (1958-1990). IN: Caderno de Gênero e Diversidade. vol 04, n. 03, jul./set., 2018.

ANDRADE, L. T. et. al.Espaços públicos: interações, apropriações e conflitos Sociologia. IN: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto.vol. 29, p. 129-146, 2015.

ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BOLLIS, Silvana. A educação como paidéia, uma interrogação sobre o sentido da formação humana. In: Revista Reflexão e Ação. v.21, n. esp., jul./dez. 2013.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FERREIRA, Maria Alice. Arte Urbana no Brasil: expressões da diversidade contemporânea. IN: VII Encontro Nacional de História da Mídia, 2011, Guarapava. Anais… Guarapava: UNICENTRO, 2011.

FERREIRA, José Ribeiro. Pólis grega e colonização. IN: SOARES, Carmen et. al. (ORGS.). Pólis/Cosmópolis: Identidades locais e & globais. Coimbra: Annablume, 2016.

JAEGER, Werner. Paidéia. A formação do homem grego. São Paulo: Martins. Fontes, 1994.

KOPANAKIS, A. R.; FERREIRA, M. L. A cidade e a arte: um espaço de manifestação. In: Tempo da Ciência. v. 22,n. 44, 2015.

SILVA, Luise Martins. Espaço público e cidadania. Usos e manifestações urbanas. Dissertação (Mestrado em Urbanismo). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, p. 174. 2009.

SILVA, Nathália Lipovetsky. A paidéia grega como contribuição para a realização da justiça através de uma educação para a cidadania e direitos humanos. IN: XIX Encontro Nacional do CONPEDI, 2010, Fortaleza. Anais… Fortaleza: Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito, 2010, p. 2896-2913.

TUNNACLIFFE, Claire Malaika. The power of urban street art in re-naturing urban imaginations and experiences. London: University College London, 2016.

Published

28/11/2019

How to Cite

Souza Henriques, A. V. (2019). URBAN ART IN THE CONTEXT OF TEACHING AND LEARNING. Revista Práxis Pedagógica, 2(2), 158–171. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4004