URBAN ART IN THE CONTEXT OF TEACHING AND LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n2e4004Keywords:
urban art, city, experience, education, public spaceAbstract
This article highlights important points of urban art and to what extent these characteristics can contribute to the teaching of arts in the formal and informal context. Assuming that the origin of the formation process is based on the preparation of the subjects for the construction and coexistence in the public space, urban art can offer modalities of appropriation and intervention in an urban setting that is increasingly alienating and empty of experiences.
Downloads
References
ALMEIDA, Vinicius Santos. O Contra Modelo da Heteronormatividade em Keith Haring (1958-1990). IN: Caderno de Gênero e Diversidade. vol 04, n. 03, jul./set., 2018.
ANDRADE, L. T. et. al.Espaços públicos: interações, apropriações e conflitos Sociologia. IN: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto.vol. 29, p. 129-146, 2015.
ARCHER, Michael. Arte contemporânea: uma história concisa. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
BOLLIS, Silvana. A educação como paidéia, uma interrogação sobre o sentido da formação humana. In: Revista Reflexão e Ação. v.21, n. esp., jul./dez. 2013.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009.
DIDI-HUBERMAN, Georges. Sobrevivência dos vagalumes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
FERREIRA, Maria Alice. Arte Urbana no Brasil: expressões da diversidade contemporânea. IN: VII Encontro Nacional de História da Mídia, 2011, Guarapava. Anais… Guarapava: UNICENTRO, 2011.
FERREIRA, José Ribeiro. Pólis grega e colonização. IN: SOARES, Carmen et. al. (ORGS.). Pólis/Cosmópolis: Identidades locais e & globais. Coimbra: Annablume, 2016.
JAEGER, Werner. Paidéia. A formação do homem grego. São Paulo: Martins. Fontes, 1994.
KOPANAKIS, A. R.; FERREIRA, M. L. A cidade e a arte: um espaço de manifestação. In: Tempo da Ciência. v. 22,n. 44, 2015.
SILVA, Luise Martins. Espaço público e cidadania. Usos e manifestações urbanas. Dissertação (Mestrado em Urbanismo). Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, p. 174. 2009.
SILVA, Nathália Lipovetsky. A paidéia grega como contribuição para a realização da justiça através de uma educação para a cidadania e direitos humanos. IN: XIX Encontro Nacional do CONPEDI, 2010, Fortaleza. Anais… Fortaleza: Conselho Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Direito, 2010, p. 2896-2913.
TUNNACLIFFE, Claire Malaika. The power of urban street art in re-naturing urban imaginations and experiences. London: University College London, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.