CONCEPTIONS CONCERNING OFFICIAL DOCUMENTS FOR CHILDREN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e4322

Keywords:

child education, kid, conception

Abstract

For a long time the child care was based on the welfare and compensatory conception. With the promulgation of the Law on the Guidelines and Bases of National Education (Law 9394 96), Infant Education begins to integrate the first stage of Early Childhood Education, with this arises the global conception that aims at the integral development of the child, considering the acquisition of knowledge as a collective construction and offering children meaningful experiences.This article aims to analyze the conceptions of Child Education (assistencialista, compensatory and global) present in official documents for Early Childhood Education as: Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB, 1996), National Curriculum Framework for (RCNEI, 1998), National Quality Parameters for Early Childhood Education (2006), National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (DCNEI, 2010) and the National Curricular National Base (BNCC, 2017).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natiely Almeida da Silva, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Graduanda de Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

References

AIKAWA, Monica Silva; COSTA, Lucinete Gadelha da Costa. Concepções docentes. Concepções docentes sobre a educação infantil. 2015.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 05 jan. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm> Acesso em: 26 Jun. 2019.

______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Lei Federal n.º 9.394, de 26/12/1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acesso em: 26 jun. 2019.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparqualvol1.pdf> Acesso em: 27 jun, 2019.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, 1998.

______. Estatuto da Criança e do Adolescente (1990). 6 ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação de Publicações, 2008, p.13. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm> Acesso em: 27 jun. 2019.

______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, 2010. Disponível em: <http://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf> Acesso em: 28 jun. 2019.

______. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em:

<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/> Acesso em: 28 jun. 2019.

KRAMER, Sonia. A política do pré-escolar no Brasil: a arte do disfarce. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

KUHLMANN Jr, Moysés. História da educação infantil brasileira. Revista Brasileira de Educação, Anped, n.14, maio/ago., 2000, p. 5-18.

TAKEMOTO, Denise Tomiko Arakaki; LIMA-SANTOS, Carla Graciete. O cuidar e educar: concepções de quem trabalha com crianças em um centro de educação infantil. 11, 2013, Curitiba. p. 24487-24498.

Published

31/12/2019

How to Cite

Silva, N. A. da. (2019). CONCEPTIONS CONCERNING OFFICIAL DOCUMENTS FOR CHILDREN EDUCATION. Revista Práxis Pedagógica, 2(3), 149–159. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2019v2n3e4322