THE USE OF THE MOBILE PHONE AS A DIDACTIC RESOURCE FOR PHYSICS CLASSES
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e4380Keywords:
physics teaching, cell phone, applicationsAbstract
Physics education requires numerous approaches to be taken during the term. However, structural issues in schools make teaching practice difficult, as they do not provide the means for diversified classes to take place, because in most cases physics and computer labs are lacking. This gives rise to opportunities such as low-cost material and media resources. Thus, the work in question is a description of the use of mobile phones as an interactive tool in physics classes. The purpose of this work was to demonstrate that using virtual objects in mobile phones we have a significant opportunity to reinforce the expository practices in physics classes. The application used was, PHYSICS IN SCHOOL LITE, because we find it free in the play store, and we can use it offline, so the system applications must be installed previously. In the application the teacher held lectures and verified with tests the emphasis of the applied methodology, through the collected data, the cell phone was used as reinforcement of the concepts exposed from the visualization of virtual objects. In the end it could be verified that the use of this resource presented significant results in the learning of the students.
Downloads
References
REZENDE, F. e OSTERMANN, F. A prática do professor e a pesquisa em ensino de física: novos elementos para repensar essa relação. Cad. Brás. Ens. Fís., v. 22, n. 3: dez. 2005, p. 316-337.
BONADIMAN, H. e NONENMACHER S. E. B. O gostar e o aprender no ensino de física: uma proposta metodológica. Cad. Bras. Ens. Fís., v. 24, n. 2: ago. 2007, p. 194-223.
GALIAZZI, M. C; ROCHA, J. M. B; LUIZ, C. S; SOUZA, M. L; GIESTA, S;
GONÇALVES, F. P. Objetivos das atividades experimentais no ensino médio: a pesquisa coletiva como modo de formação de professores de ciências. Ciência & Educação, v.7, n.2, 2001, p.249-263.
MEDEIROS, A.; MEDEIROS, C. F. Possibilidades e Limitações das Simulações Computacionais no Ensino da Física. Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 24, nº. 2, Junho, 2002.
SANTOS, A. V.; SANTOS, S. R. e FRAGA, L. M. Sistema de realidade virtual para simulação e visualização de cargas pontuais discretas e seu campo elétrico. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 24, n. 2, São Paulo: 2002, p. 185-195.
SILVA, J. L. Informática educativa: intervenção pedagógica no ensino de óptica geométrica com utilização de softwares educativos. 2014. 35f. Monografia (Licenciatura em Física) pela Universidade Federal do Ceará – UFC 2014.
SOUSA, D. B. Um curso de ótica baseado em experimentos. 2010. 59 f. Monografia (Graduação em Física) Centro de Ciências e Tecnologia.
VALENTE, J. A. Diferentes usos do computador na educação. In: Computadores e conhecimento: repensando a educação. Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.