THEORETICAL CONCEPTIONS ABOUT LEARNING

HOW DO HUMANS LEARN?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e4681

Keywords:

theories of learning, human development, learning

Abstract

The aim of this study is to organize answers to the question: how does the human being learn? For that, we put on screen the theories of learning that are commonly present in pedagogical practices: behavioral, humanistic and cognitive. We found that although we have different theories willing to explain how the human being learns, we have not yet arrived at a ready answer, because, we understand learning as a complex internal process that occurs throughout life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mônica Tessaro, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC)

Doutoranda em Educação  Programa de Pós Graduação em Educação (PPGEd) da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Mestra em Educação pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE) pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ)

References

AVILDSEN, John. Direção. Meu mestre minha vida. Direção de John G. Avildsen. Estados Unidos, Warner Bros Picture, 1989 (1h44min.).

BECKER, Fernando. Educação e construção do conhecimento. 2 ed. Porto Alegre, Penso, 2012.

DUSI, Miriam Lúcia Herrera Masotti; NEVES , Marisa Maria Brito da Justa; ANTONY, Sheila. Abordagem gestáltica e psicopedagogia: um olhar compreensivo para a totalidade criança-escola. Paidéia, 2006, 16(34), p.149-159.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 58 ed. Ver. E atual. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2014.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 50 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2015.

FURTADO, J. C. Entender como se aprende para aprender como se ensina. In: WAJNSZTEJN, A. C. et al (Org.) Desenvolvimento cognitivo e a aprendizagem escolar: o que o professor deve dominar para ensinar bem? Curitiba: Ed. Melo, 2010.

p. 47-52.

GANSEL, Dennis. Direção. A onda. Alemanha: Netflix, 2008 (1h48min.).

GIUSTA, Agnela da Silva. Concepções de aprendizagem e práticas pedagógicas.

Educ. rev., Belo Horizonte , v. 29, n. 1, p. 20-36, Mar. 2013.

GOULART, Iris Barbosa. Piaget: experiências básicas para utilização do professor. 29 ed. Petrópolis, RJ, Vozes, 2013.

GROSSI, Esther Pillar. Construtivismo, um fenômeno deste século. In: GROSSI, Esther Pillar. BORDIN, Jussara (org). Paixão de aprender. Petrópolis: Vozes, 1992.

LA GRAVENESE, Richard. Direção. Escritores da liberdade. Direção de Richard LaGravenese. Estados Unidos, Music Televison, 2007 (2h04min.).

LEÃO, Denise Maria Maciel. Paradigmas contemporâneos de educação: escola tradicional e escola construtivista. Cadernos de pesquisa, n. 107, 1999, p. 187-206.

MATTOS, Amana Rocha et al. O cuidado na relação professor-aluno e sua potencialidade política. Estudos de Psicologia, 18(2), abril-junho/2013, p.369-377.

MIZUKAMI, M. da G. N. Abordagem comportamentalista. In.: MIZUKAMI, Maria das

G. N. Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, EPU, 1986, p. 19-36.

PIAGET, Jean. Abstração reflexionante: relações lógico-matemáticas e ordem das relações espaciais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995

PEREIRA, Débora Silva de Castro. O ato de aprender e o sujeito que aprende. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 18, n. 16, p. 112-128, jun. 2010.

POZO, Juan Ignácio. A sociedade da aprendizagem e o desafio de converter informação em conhecimento. Rev. Pátio. Porto Alegre: Artmed, n.13, 2004. p. 8-11.

ROCHA, Erothides M. Barros da. O processo de ensino-aprendizagem: modelos e componentes. In: PENTEADO, Wilma Alves. Psicologia e ensino. São Paulo: Papelivros, 1980.

SMITH, Louis M; ALVES, Maria Leila (Org.) Burrhus Skinner. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.

TREVISOL, Maria Teresa Ceron. Ensino, aprendizagem e práticas pedagógicas. Plano de ensino - Universidade do Oeste de Santa Catarina, Unoesc, Joaçaba-SC, 2018.

VALENTE, José Armando. Criando oportunidades de aprendizagem continuada ao longo da vida, n.15. Rev. Pátio. Porto Alegre: Artmed, ano 4, n.15, 2001. p. 8-12.

VASCONCELOS, Clara; PRAIA, João Félix; ALMEIDA, Leandro S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicol. Esc. Educ. (Impr.). Campinas, v. 7, n. 1, 2003, p. 11-19.

VASCONCELLOS, Celso dos S. O que é necessário para que o aluno aprenda? Rev. Pátio. Poa: Artmed, ano XIII, fev./abr. 2009. p.44-47.

WEIR, Peter. Sociedade dos poetas mortos. Direção de Peter Weir. Estados Unidos: Walt Disney, 1989 (129min.).

ZAMBIASI, José Luiz. Problematizando a epistemologia na construção do conhecimento. Rev. Pedagógica. n. 17, 2006, p.152-172.

Published

24/04/2020

How to Cite

Tessaro, M. (2020). THEORETICAL CONCEPTIONS ABOUT LEARNING: HOW DO HUMANS LEARN?. Revista Práxis Pedagógica, 3(4), 91–109. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e4681