EXPERIENCES AND REFLECTIONS IN SOCIOLOGY TEACHING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF ACRE APPLICATION COLLEGE
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5859Keywords:
college of application, teaching, sociologyAbstract
The purpose of this article is to reflect on the teaching of Sociology at the College of Application of the Federal University of Acre from the perspective of the teacher in action and of authors in reflection on the theme. Our methodology is based on the development of an action research, where from an initial diagnosis activities were carried out with the aim of improving the teaching processes of the discipline, for this it became necessary to carry out theoretical reflection on the curricular component in Brazil and at the College of Application based on reflection on legislation, projects and teachers. We conclude that there is a negative interference of public policies for education in teaching, impacting on the teaching practices that need to reinvent themselves and the activities described here are a joint effort of resistance.
Downloads
References
ACRE. Secretária de Estado de Educação e Cultura – Parecer CEE/AC Nº 77/2010. Rio Branco: Diário Oficial do Estado do Acre, 2010.
BODART, Cristiano das Neves. Sociologia e Educação: Debates necessários – volume I. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2019.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB 9394/96. Brasília: MEC,1996.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC, 1999.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer n. 15/98 e Resolução n. 03/98. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 1998.
BRASIL. Presidência da República. Veto ao Projeto de Lei n. 09/00.Mensagem n. 1.073. Brasília: Presidência, 2001.
CANDIDO, Antonio. Sociologia, ensino e estudo. Sociologia. Revista Didática e Científica, São Paulo, v. 11, n. 3, 1949.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. 11⁰ edição, São Paulo: Melhoramentos, 1978
FERNANDES, Florestan. Comunicação e debates. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, São Paulo, p. 319-321, 1954.
FERNANDES, Florestan. A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis: Vozes, 1980.
FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, 2005.
GONÇALVES, Alicia Ferreira. Etnografia, etnologia & teoria antropológica. Politica & Trabalho, UFPB, v. 1, n. 44, 2016.
MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1965
MORAES, Amaury. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cad. CEDES, UNICAMP, vol.31 no.85, 2011.
MORAES, Amaury. Sociologia no ensino médio: reconquistas históricas – reflexões metafóricas. Texto apresentado no Fórum Formação de Professores e Cursos de Ciências Sociais, durante o XI Congresso Brasileiro de Sociologia, Campinas, 2003.
MORAES, Amaury. O veto de FHC: o sentido de um gesto. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso de. (Org.). Sociologia e ensino em debate. Ijuí: Unijuí, 2004.
NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, UNICAMP, v. 23, n. 78, 2002.
SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury Cesar. Sociologia: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
OGANAUSKAS, Flávia Regina Marchiori. Sociologia: Ensino Médio. Curitiba: Positivo, 2015
TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, set./dez. 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.