EXPERIENCES AND REFLECTIONS IN SOCIOLOGY TEACHING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF ACRE APPLICATION COLLEGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5859

Keywords:

college of application, teaching, sociology

Abstract

The purpose of this article is to reflect on the teaching of Sociology at the College of Application of the Federal University of Acre from the perspective of the teacher in action and of authors in reflection on the theme. Our methodology is based on the development of an action research, where from an initial diagnosis activities were carried out with the aim of improving the teaching processes of the discipline, for this it became necessary to carry out theoretical reflection on the curricular component in Brazil and at the College of Application based on reflection on legislation, projects and teachers. We conclude that there is a negative interference of public policies for education in teaching, impacting on the teaching practices that need to reinvent themselves and the activities described here are a joint effort of resistance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rafael Ademir Oliveira de Andrade, Centro Universitário São Lucas/Universidade Federal de Rondônia

Sociólogo, Mestre em Educação e Doutorando em Desenvolvimento Regional e Meio Ambiente.

Luciney Araújo Leitão, Universidade Federal do Acre

Possui graduação em Ciências Sociais - Licenciatura pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2009) e graduação em Ciências Sociais - Bacharelado pela Universidade Federal do Amazonas - UFAM (2008), possui Especialização em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional UNINTER. Atualmente é professor de Sociologia EBTT no Colégio de Aplicação da Universidade Federal do Acre - UFAC, e de Sociologia no Ensino Médio no Centro Educacional e Cultural Meta.

References

ACRE. Secretária de Estado de Educação e Cultura – Parecer CEE/AC Nº 77/2010. Rio Branco: Diário Oficial do Estado do Acre, 2010.

BODART, Cristiano das Neves. Sociologia e Educação: Debates necessários – volume I. Maceió: Editora Café com Sociologia, 2019.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB 9394/96. Brasília: MEC,1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio. Brasília: MEC, 1999.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Parecer n. 15/98 e Resolução n. 03/98. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: MEC, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Veto ao Projeto de Lei n. 09/00.Mensagem n. 1.073. Brasília: Presidência, 2001.

CANDIDO, Antonio. Sociologia, ensino e estudo. Sociologia. Revista Didática e Científica, São Paulo, v. 11, n. 3, 1949.

DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. 11⁰ edição, São Paulo: Melhoramentos, 1978

FERNANDES, Florestan. Comunicação e debates. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SOCIOLOGIA, São Paulo, p. 319-321, 1954.

FERNANDES, Florestan. A sociologia no Brasil: contribuição para o estudo de sua formação e desenvolvimento. Petrópolis: Vozes, 1980.

FRANCO, M. A. R. S. Pedagogia da Pesquisa-ação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, 2005.

GONÇALVES, Alicia Ferreira. Etnografia, etnologia & teoria antropológica. Politica & Trabalho, UFPB, v. 1, n. 44, 2016.

MILLS, Charles Wright. A imaginação sociológica. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1965

MORAES, Amaury. Ensino de Sociologia: periodização e campanha pela obrigatoriedade. Cad. CEDES, UNICAMP, vol.31 no.85, 2011.

MORAES, Amaury. Sociologia no ensino médio: reconquistas históricas – reflexões metafóricas. Texto apresentado no Fórum Formação de Professores e Cursos de Ciências Sociais, durante o XI Congresso Brasileiro de Sociologia, Campinas, 2003.

MORAES, Amaury. O veto de FHC: o sentido de um gesto. In: CARVALHO, Lejeune Mato Grosso de. (Org.). Sociologia e ensino em debate. Ijuí: Unijuí, 2004.

NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins; NOGUEIRA, Maria Alice. A sociologia da educação de Pierre Bourdieu: limites e contribuições. Educação & Sociedade, UNICAMP, v. 23, n. 78, 2002.

SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli. O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In: MORAES, Amaury Cesar. Sociologia: ensino médio. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

OGANAUSKAS, Flávia Regina Marchiori. Sociologia: Ensino Médio. Curitiba: Positivo, 2015

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, set./dez. 2005.

Published

26/12/2020

How to Cite

Andrade, R. A. O. de, & Leitão, L. A. (2020). EXPERIENCES AND REFLECTIONS IN SOCIOLOGY TEACHING AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF ACRE APPLICATION COLLEGE. Revista Práxis Pedagógica, 5(6), 213–234. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5859

Most read articles by the same author(s)