LITERACY IN THE CONTEXT OF THE COVID- 19 PANDEMIC

PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN DIFFERENT REALITIES - PORTO VELHO/RO AND TRÊS LAGOAS/MS - TOWARDS A TEACHING LITERACY PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6429

Keywords:

literacy, teaching practice, pandemic Covid-19

Abstract

The proposal of this article is to present the challenges faced by two literacy teachers, one of them is from the city of Três Lagoas, State of MS and the other one is from the city of Porto Velho State of RO for the development of their teaching literacy practice during the period of Social isolation of the covid- 19 in the year 2020. Thus, in the scope of a dialectical research, in which interview and testimonial collection were used, the data collected was analyzed here. Freire's theoretical assumption is what sustains the discussion because it makes possible to read and interpret reality critically. The data revealed that the year 2020 was an atypical year and that for the development of literacy practice, teachers made use of teaching knowledge, some of them were not experienced during initial and continuing education. We expect on that reflection about the challenges of educational practice in the area of literacy in a greater ideal humanizing perspective for children, especially of the popular class, because we believe that it allows access to the more elaborate culture. On the other hand, we underline that the data show a certain social exclusion, considering that many children could not to access the electronic media properly to participate in the remote classes effectively and with quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Alves da Silva Bispo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Pedagoga, formada pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul/UFMS(1992), Mestre em Educação pela UFMS (2006) e Doutorado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2016). Atualmente é professora do quadro permanente da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, campus de Três Lagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nos iniciais do Ensino Fundamental e Ensino Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: prática pedagógica, alfabetização, infância, diversidade étnica e racial, formação inicial e continuada de professores. Atuou com coordenadora adjunta de cursos de Especialização Lato sensu em Docência para a Educação Infantil nos anos de 2010 a 2016. Faz parte dos grupos de Pesquisa e Estudos “O discurso pedagógico de Paulo Freire: confluências”, “A Teoria Histórico-Cultural para o ensino e aprendizagem” e “Educação e Infância”.

Aline dos Santos Silva, Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho/Rondônia

Pedagoga, formada pela Universidade Federal de Rondônia no de 2013. Atualmente Professora Nível III da Secretaria Municipal de Educação de Porto Velho/Rondônia, atuando na sala de aula com turmas de 3º anos do ensino fundamental I. Tem experiência como docência na área de Educação há 7 anos pelo município de Porto Velho e Vilhena. Especialização em MBA em LIBRAS - TRADUÇÃO E INTERPRETAÇÃO. Participou em 2020 da II Edição do Prêmio Boas Práticas: Ações Inovadoras em Aulas Presenciais - Remotas. Estratégias para Alfabetização e Estimulo à Leitura no Período de Isolamento Social: Dobradura como Recurso Didático. 2020. Ministrou o minicurso – sobre Níveis de leitura e escrita pela Instituto Federal de Rondônia.

References

BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Covid-19. Disponível em: https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca. Acesso em: dez 2020

BISPO, Silvana Alves da Silva. PROGRAMA DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES ALFABETIZADORES – PROFA: da teoria à prática na REME de três Lagoas-MS. Dissertação Mestrado – PPGE, UFMS, Campo Grande/MS, 2006.

BISPO, Silvana Alves da Silva. Educação humanizadora e dificuldades de aprendizagem: o que nos revelam os discursos de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Tese Doutorado – Mackenzie, São Paulo, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 9 ed., Rio de Janeiro. Editora Paz e Terra. 1981.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. Cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: SP, Olho D’Água, 1997.

FREIRE, Madalena. Rotina: Construção do tempo na relação pedagógica. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1998.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 64 ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.

GADOTTI, Moacir. Pedagogia: diálogo e conflito/ Moacir Gadotti, Paulo Freire, Sérgio Guimarães. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2015.

https://www.futura.org.br/alfabetizacao-em-tempos-de-pandemia-do- coronavirus/< Acesso em 20 out. 2020>

IMBERNÓN, Francisco. Formação permanente do professorado. São Paulo: Cortez, 2009.

OLIVEIRA, Marta Kohl. Vygotsky - Aprendizado e Desenvolvimento. Scipione, 2010.

TACCA, Maria Carmen Villela Rosa; BRANCO, Angela Uchoa. Processos de significação na relação professor-alunos: uma perspectiva sociocultural construtivista. Estud. psicol., Natal, vol.13, nº.1, p. 39-48, abr. 2008.

VYGOTSKY, L. S. A Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991

YIN, R. K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 2 ed., Porto Alegre: Alegre, Bookman, 2001.

Published

10/06/2021

How to Cite

Bispo, S. A. da S., & Silva, A. dos S. (2021). LITERACY IN THE CONTEXT OF THE COVID- 19 PANDEMIC: PERSPECTIVES AND CHALLENGES IN DIFFERENT REALITIES - PORTO VELHO/RO AND TRÊS LAGOAS/MS - TOWARDS A TEACHING LITERACY PRACTICE. Revista Práxis Pedagógica, 6(7), 129–151. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2021v6n7e6429