UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING APPLIED TO THE ORGANIZATION OF INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICES

A SYSTEMATIC REVIEW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e6762

Keywords:

inclusion education, universal drawing for learning, pedagogical practice, researches

Abstract

This work presents a systematic review on Brazilian scientific productions regarding the application of the principles of the Universal Design for Learning (DUA) in the organization of inclusive pedagogical practices in the classroom. Therefore, was performed systematic investigation in the Google Academic information bank, the Data base of the catalog of theses and dissertations of Capes, Brazilian Digital Library of theses and dissertations (BDLTD) and the Portal of Periodic of Capes from the search terms: “Universal Drawing for Learning” and “Inclusion”. This search made possible the identification of 68 researches, of which two of them refer to the application the approach of the UDL in the pedagogical practice for inclusion of students with special educational needs in the regular school. The identified researches were about: the application of the UDL in Science teaching and in the Geographic teaching. The results of those researches showed the qualitative potentiality of this didactic approach for enhancement of the pedagogical practice and consolidation of the didactic actions that aims to satisfy the learning necessities of the students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

JACQUELINE LIDIANE DE SOUZA PRAIS, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - PPGEN da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Campus de Londrina. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus de Cornélio Procópio (UENP/CCP). Especialista em Educação Especial Inclusiva e em Políticas Públicas para a Educação, ambas pela UENP/CCP.  Docente pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus Ariquemes, no Departamento Acadêmico de Ciências da Educação (DACED). Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Educação Inclusiva e Acessibilidade Pedagógica (GPAM)

CELIA REGINA VITALIANO, Universidade Estadual de Londrina

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestra em Educação Especial (Educação do Indivíduo Especial) pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Bacharel em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina (UEL).  Professora Sênior do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina, junto a linha 3, núcleo de Educação Especial. 

References

BRASIL. Lei Federal n⁰ 13.146, que institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2015.

CAST. Design for Learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. Estados Unidos: CAST, 2011.

MEYER, Anne; ROSE, David; GORDON, David. Universal Design for Learning (UDL). Estados Unidos: CAST, 2002.

MEYER, Anne; ROSE, David; GORDON, David. Desenho universal para a aprendizagem: Teoria e Prática. Wake Field, MA: ELENCO Professional Publishing, 2014.

OMOTE, Sadao. A formação do professor de educação especial na perspectiva da inclusão. In. BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP. p. 153-169, 2003.

PACHECO, Débora Pimentel. O ensino de ciências a partir do desenho universal para a aprendizagem: possibilidades para a educação de jovens e adultos. 220 f. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Bajé: Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, 2017.

PIMENTEL. Susana Couto. Formação de professores para a inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: MIRANDA, Theresinha Guimarães; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves (Orgs). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.

ROQUEJANI, Ticiana Couto. O ensino de geografia com adequações curriculares em salas inclusivas do ensino fundamental - anos finais. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica. Bauru, SP: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Faculdade de Ciências, Campus de Bauru, 2018.

SENRA, Luciana Xavier.; LOURENÇO, Lélio Moura. A importância da revisão sistemática na pesquisa científica. In: BAPTISTA, Makilim Nunes; CAMPOS Dinael Corrêa de. Metodologias de pesquisas em Ciências: análises quantitativas e qualitativas. 2. ed. Rio de Janeira: LTC, 2016.

ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Eniceia Gomes. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Revista Educação Unisinos, v. 22, n. 2, p. 147-155, abril-junho, 2018.

Published

18/04/2023

How to Cite

PRAIS, J. L. D. S., & VITALIANO, C. R. (2023). UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING APPLIED TO THE ORGANIZATION OF INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICES: A SYSTEMATIC REVIEW. Revista Práxis Pedagógica, 8(9), 31–50. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e6762