UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING APPLIED TO THE ORGANIZATION OF INCLUSIVE PEDAGOGICAL PRACTICES
A SYSTEMATIC REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e6762Keywords:
inclusion education, universal drawing for learning, pedagogical practice, researchesAbstract
This work presents a systematic review on Brazilian scientific productions regarding the application of the principles of the Universal Design for Learning (DUA) in the organization of inclusive pedagogical practices in the classroom. Therefore, was performed systematic investigation in the Google Academic information bank, the Data base of the catalog of theses and dissertations of Capes, Brazilian Digital Library of theses and dissertations (BDLTD) and the Portal of Periodic of Capes from the search terms: “Universal Drawing for Learning” and “Inclusion”. This search made possible the identification of 68 researches, of which two of them refer to the application the approach of the UDL in the pedagogical practice for inclusion of students with special educational needs in the regular school. The identified researches were about: the application of the UDL in Science teaching and in the Geographic teaching. The results of those researches showed the qualitative potentiality of this didactic approach for enhancement of the pedagogical practice and consolidation of the didactic actions that aims to satisfy the learning necessities of the students.
Downloads
References
BRASIL. Lei Federal n⁰ 13.146, que institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República/Casa Civil/Subchefia para Assuntos Jurídicos, 2015.
CAST. Design for Learning guidelines – Desenho Universal para a aprendizagem. Estados Unidos: CAST, 2011.
MEYER, Anne; ROSE, David; GORDON, David. Universal Design for Learning (UDL). Estados Unidos: CAST, 2002.
MEYER, Anne; ROSE, David; GORDON, David. Desenho universal para a aprendizagem: Teoria e Prática. Wake Field, MA: ELENCO Professional Publishing, 2014.
OMOTE, Sadao. A formação do professor de educação especial na perspectiva da inclusão. In. BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.) Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP. p. 153-169, 2003.
PACHECO, Débora Pimentel. O ensino de ciências a partir do desenho universal para a aprendizagem: possibilidades para a educação de jovens e adultos. 220 f. 2017. Dissertação (Mestrado em Ensino) - Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências. Bajé: Universidade Federal do Pampa, Campus Bagé, 2017.
PIMENTEL. Susana Couto. Formação de professores para a inclusão: saberes necessários e percursos formativos. In: MIRANDA, Theresinha Guimarães; GALVÃO FILHO, Teófilo Alves (Orgs). O professor e a educação inclusiva: formação, práticas e lugares. Salvador: EDUFBA, 2012.
ROQUEJANI, Ticiana Couto. O ensino de geografia com adequações curriculares em salas inclusivas do ensino fundamental - anos finais. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Docência para a Educação Básica. Bauru, SP: Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” – Faculdade de Ciências, Campus de Bauru, 2018.
SENRA, Luciana Xavier.; LOURENÇO, Lélio Moura. A importância da revisão sistemática na pesquisa científica. In: BAPTISTA, Makilim Nunes; CAMPOS Dinael Corrêa de. Metodologias de pesquisas em Ciências: análises quantitativas e qualitativas. 2. ed. Rio de Janeira: LTC, 2016.
ZERBATO, Ana Paula; MENDES, Eniceia Gomes. Desenho universal para a aprendizagem como estratégia de inclusão escolar. Revista Educação Unisinos, v. 22, n. 2, p. 147-155, abril-junho, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.