COURSE OF PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL

AN ANALYSIS OF EDUCATIONAL POLICIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n10e7111

Keywords:

public policies, professional education, education of the human person

Abstract

The first attempts to organize proposals for professional training in the countryside began in the mid- nineteenth century, with the starting of agricultural oligarchies and then the emergence of cities, which began to accept new settlers and the need to train people for agriculture. Thus, training was sought to carry out commercial activities. Throughout the 20th century, since the school of learning, professional training has developed in a structural duality, preferably serving the working and disadvantaged classes. Therefore, the purpose of this research is to analyze how the historical course of Professional Education in Brazil has contributed to a humanized formation. For that, we appealed to bibliographic research and documentary research. The surveys carried out showed the various stages of Professional Education, from the establishment of the Schools of Apprentices and Craftsmen in the Empire of Brazil, to the present day with the Federal Institutes of Education, Science and Technology. The results indicate that the Federal Network of Technological Education throughout its history has undergone changes in its nomenclature and in its political and organizational configuration, based on the context of the time. In general, there are advances in the network over all these years. However, it is necessary to create spaces to discuss concepts relevant to the construction of a conception of professional education committed to human formation and to the integration of all dimensions of life in the educational process, aiming at the omnilateral formation of subjects.

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Author Biographies

Klinger Johnson, Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas- GEIFA

Graduado em Medicina Veterinária pela Universidade Católica Dom Bosco. Mestre em Agroecologia (MPA/UEM). Especialista em Biotecnologia (UEM) e em Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade de Teologia de Boa Vista. Formação Pedagógica pelo Instituto Federal de Rondônia (2021); Graduação em Teologia. Colaborador do Centro de Formação Teológica. Membro do Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas (GEIFA). Membro do Grupo de Estudos Educação e Meio Ambiente (GEDUMA). 

Jacqueline Lidiane de Souza Prais, Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus de Cornélio Procópio (UENP/CCP). Especialista em Educação Especial Inclusiva e em Políticas Públicas para a Educação, ambas pela UENP/CCP. Mestra em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Humanas, Sociais e da Natureza - PPGEN da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) - Campus de Londrina. Experiência profissional como docente na Educação Básica e na Educação Superior. Professora na Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Campus de Ariquemes. Líder do Grupo de Pesquisa em Políticas Públicas, Educação Inclusiva e Acessibilidade Pedagógica da Amazônia (GPAM). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa NEURAPE - Neurociência na aprendizagem e ensino da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 

Fabiano Sales de Aguiar, Universidade Federal de Rondônia

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Rondônia., especialista em Psicopedagogia com Ênfase em Educação Especial. graduado em Pedagogia pela Universidade Federal de Rondônia e atualmente é professor efetivo do município de Nova-Mamoré-RO e voluntário da Universidade Federal de Rondônia como professor colaborador no Departamento de Educação do campus de Guajará-Mirim -RO. Pesquisador do Grupo de Estudos Interdisciplinares nas Fronteiras Amazônicas-GEIFA/ UNIR, no grupo de estudos teóricos e literários - GESTELIT/ UNIR e no do Grupo de Pesquisa PRÁXIS/ UNIR. Editor e avaliador da revista Culturas & Fronteiras da Universidade Federal de Rondônia, campus de Guajará-Mirim -RO. 

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Published

11/05/2023

How to Cite

Johnson, K., Prais, J. L. de S., & Aguiar, F. S. de. (2023). COURSE OF PROFESSIONAL EDUCATION IN BRAZIL: AN ANALYSIS OF EDUCATIONAL POLICIES. Revista Práxis Pedagógica, 8(10), 37–52. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n10e7111