EDUCATION BEYOND CAPITAL

THE CONTRIBUTION OF ISTVÁN MÉSZÁROS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e7136

Keywords:

Mészáros, Capital, Educação Crítica

Abstract

Based on the destructive reflexes of the capitalist socioeconomic model in the educational ambit, this essay proposes an approach about Education, concomitant with the structuring ideological conjunctures of Capital in the 21st century, based on the thought of the Marxist intellectual István Mészáros. In front of this, the article intends to answer the following question: What is the contribution of István Mészáros for us to think about one education beyond capital? In addition, has as the general objective: Analyze the contribution of István Mészáros for us to think about one education beyond the capital. The main works utilized to enrich the study and understand the thought of Mészáros are three books by the own author, being them: Marx's Theory of Alienation (2006); Education Beyond Capital (2008) and The Structural Crisis of Capital (2011), to reach an understanding since his influences to his social thought. Consequently, the study allows reflections concerning how education is fundamental to get rid of ideologies that value the supremacy of a dominant minority class, overall, it shows how this process is seen through the eyes of the “society of capital” and how the individuals, the who are not part of this group, spread these conceptions by virtue of the structuring condition of Capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lienne Moraes e Moraes, Universidade do Estado do Pará

Especialista em Psicopedagogia com Enfâse em Educação Especial pela Faculdade de Educação e Tecnologia da Amazônia. Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado do Pará.

Jonatha Rodrigo de Oliveira Lira, Universidade Federal do Pará

Fez Pós-Doutorado em Sociedades e Fronteiras. Doutor em Demografia (UNICAMP), Mestre em Geografia (UFPA), Bacharel em Geografia (UFPA), Licenciatura Plena em Geografia (UFPA). Belém, Pará, Brasil. Professor Efetivo do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará (EBTT/EA/UFPA). Coordenador do Projeto de Pesquisa: Geografia da População na Amazônia.

Raimundo Sérgio de Farias Júnior, Universidade do Estado do Pará

Fez Pós-Doutorado em Educação pela PUC/SP. Doutor em Educação pela UFPA. Mestre em Educação pela UFPA. Licenciatura Plena em Pedagogia pela UFPA. Professor Adjunto III da Universidade do Estado do Pará (UEPA).

References

BOTTOMORE, Tom. Dicionário do Pensamento Marxista. Trad. Waltensir Dutra. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1988.

CANDAU, Vera Maria. Didática, Interculturalidade e Formação de professores desafios atuais. Revista Cocar, Edição Especial, n. 8, p.28-44, jan./abr. 2020. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3045

DOURADO, Luiz Fernandes. Estado, Educação e Democracia no Brasil: retrocessos e resistências. Educação & Sociedade [online]. 2019, v. 40, e0224639. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES0101- 73302019224639

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. Ed. – São Paulo: Atlas, 2008.

GOMES, Lauren Beltrão et al. As origens do pensamento sistêmico: das partes para o todo. Pensando fam., Porto Alegre , v. 18, n. 2, p. 3-16, dez. 2014 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-494X2014000200002&lng=pt&nrm=iso. Acessos em 19 ago. 2021.

LIN, Alessandra Dal; SCHLESENER, Anita Helena. Observações acerca do pensamento de Marx para a educação. In: SCHLESENER, Anita Helena; MASSON, Gisele; SUBTIL, Maria José (Orgs). Marxismo e educação. Ponta Grossa: Ed. UEPG, 2016.

LEITE, Edna Xenofonte et al. Materialismo histórico dialético: Contribuições para a realização da pesquisa científica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do conhecimento, v. 5, p. 47-54, nov. 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/materialismo-historico

MALANCHEN, Julia; SANTOS, Silvia. A. Dos. Políticas e reformas curriculares no Brasil: perspectiva de currículo a partir da pedagogia histórico-crítica versus a base nacional curricular comum e a pedagogia das competências. HISTEDBR (online), Campinas, SP, v. 20, p. e020017, 2020. DOI: 10.20396/rho.V20i0.8656967. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8656967

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. Manifesto da Partido Comunista, Lisboa, Editorial «Avante!», 1997 (edição dirigida por Vasco Magalhães-Vilhena).

MÉSZÁROS, István. A Crise Estrutural do Capital. Trad. Francisco Raul Cornejo [et al.]. 2 ed. rev. e ampliada – São Paulo: Boitempo Editorial, 2011.

MÉSZÁROS, István, 1930 – A educação para além do capital / István Mészaros. Trad. Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008. – (Mundo do trabalho).

MÉSZAROS. Istvan. 1930 – A teoria da alienação em Marx / István Mészaros; tradução Isa Tavares. – São Paulo: Boitempo. 2006 296p. : (Mundo do trabalho) Tradução de: Marx’s theory of alienation (5rh ed).

NETTO, José Paulo. O que é marxismo / José Paulo Netto. São Paulo: Brasiliense, 2006 – (Coleção primeiros)

PANIAGO, Maria Cristina Soares. Mészáros e a incontrolabilidade do capital 2. ed. São Paulo: Instituto Lukács, 2012.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação. UNESP, v. 1, n. 1, p. 83-94, 1997. Disponível em: <http://hdl.handle.net/11449/30353>.

VIZZOTTO, Marília et al. Breve reflexão sobre a importância do método científico. Revista Psicólogo Informação, v. 20, p. 113, 2016.

Published

20/04/2023

How to Cite

Moraes, L. M. e, Lira, J. R. de O., & Farias Júnior, R. S. de. (2023). EDUCATION BEYOND CAPITAL: THE CONTRIBUTION OF ISTVÁN MÉSZÁROS . Revista Práxis Pedagógica, 8(9), 51–69. https://doi.org/10.69568/2237-5406.2022v8n9e7136