Intervention of Pedagogical Residency on Teaching Elementary School I

active and dynamic practices

Authors

Keywords:

active methodologies, teaching-learning, pedagogical residency program

Abstract

The use of active methodologies in the classroom is becoming increasingly necessary, as there are constant changes in the educational context and in all others social institutions. Herewith, new methods that adequate to the school reality need to be explored, aiming for greater efficiency on the teaching-learning process of our students. This study has as its main goal to describe the experiences lived on the Pedagogical Residency Program in Geography and History classes on Elementary School I, based on the use of active and dynamic practices. The research method had a bibliographic stage, with qualitative and descriptive approach through observation, notes on a field journal and photographical registers. It was possible to confirm that the use of active methodologies contributed to the educational and social development of the learners, going beyond the curricular components. It was worked on collectivity, dialog, motivation, critical thinking, and personal socioemotional development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kélvina Teodosio Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia na Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC), da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Residente do Programa Residência Pedagógica na mesma instituição.

Cecilia Rosa Lacerda, Universidade Estadual do Ceará

Possui Pós doutorado em Formação de Formadores- PUC SP. É Doutora e Mestre em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará. Atualmente é professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE), atuando na graduação das licenciaturas da Instituição e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE). Coordenadora adjunta do Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE) da UECE ( 2017- atual). Gestão dos processos educacionais do PIBID UECE.( 2014-2018). Coordenadora Geral do Parfor- Programa de Formação de Professores da Educação Básica (2018-atual). Coordenadora do grupo de estudo sobre docência universitária na FECLESC UECE. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores.-GEPEFE/CE e do Grupo de Estudos PERFORMA. Atua principalmente nos seguintes temas: Formação de professores, docência universitária, Projeto político pedagógico, currículo, didática, autonomia e saberes docentes.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.

BRUNO NETO, Giuseppe. Uma breve visão sobre a afetividade nas teorias de wallon, vygotsky e piaget. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.

DIESEL, Aline; SANTOS BALDEZ, Alda Leila; NEUMANN Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Lajeado, v.14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Acesso em: 25 maio 2023.

MITTITIER, Juliana; LOURENÇON, Bárbara. Interdisciplinaridade na BNCC: quais perspectivas? In: VI SEMATED- Semana de Matemática e Educação: Tendências em Educação Matemática, Araraquara, v. 4, n. 06, 2017. Disponível em: https://arq.ifsp.edu.br/eventos/files/pdfs/SEMATED_2017_T6.pdf. Acesso em: 21 maio 2023.

MORAN, Jose M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. v. 2. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=Mudando+a+educa%C3%A7%C3%A3o+com+metodologias+ativas&btnG=#d=gs_qabs&t=1685059216064&u=%23p%3DQrtSaqC8aB4J. Acesso em: 25 maio 2023.

TATAGIBA, Maria Carmem; FILÁRTIGA, Virgínia. Vivendo e Aprendendo com grupos: Uma metodologia construtivista de dinâmica de grupo. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

Published

29/12/2023

How to Cite

Kélvina Teodosio, & Lacerda, C. R. (2023). Intervention of Pedagogical Residency on Teaching Elementary School I: active and dynamic practices. Revista Práxis Pedagógica, 9, 270–283. Retrieved from https://periodicos.unir.br/index.php/praxis/article/view/7670

Issue

Section

Artigos