Intervention of Pedagogical Residency on Teaching Elementary School I
active and dynamic practices
Keywords:
active methodologies, teaching-learning, pedagogical residency programAbstract
The use of active methodologies in the classroom is becoming increasingly necessary, as there are constant changes in the educational context and in all others social institutions. Herewith, new methods that adequate to the school reality need to be explored, aiming for greater efficiency on the teaching-learning process of our students. This study has as its main goal to describe the experiences lived on the Pedagogical Residency Program in Geography and History classes on Elementary School I, based on the use of active and dynamic practices. The research method had a bibliographic stage, with qualitative and descriptive approach through observation, notes on a field journal and photographical registers. It was possible to confirm that the use of active methodologies contributed to the educational and social development of the learners, going beyond the curricular components. It was worked on collectivity, dialog, motivation, critical thinking, and personal socioemotional development.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 30 maio 2022.
BRUNO NETO, Giuseppe. Uma breve visão sobre a afetividade nas teorias de wallon, vygotsky e piaget. 2012. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) - Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2012.
DIESEL, Aline; SANTOS BALDEZ, Alda Leila; NEUMANN Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, Lajeado, v.14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Acesso em: 25 maio 2023.
MITTITIER, Juliana; LOURENÇON, Bárbara. Interdisciplinaridade na BNCC: quais perspectivas? In: VI SEMATED- Semana de Matemática e Educação: Tendências em Educação Matemática, Araraquara, v. 4, n. 06, 2017. Disponível em: https://arq.ifsp.edu.br/eventos/files/pdfs/SEMATED_2017_T6.pdf. Acesso em: 21 maio 2023.
MORAN, Jose M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. v. 2. Ponta Grossa: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015. Disponível: https://scholar.google.com.br/scholar?hl=pt-BR&as_sdt=0%2C5&q=Mudando+a+educa%C3%A7%C3%A3o+com+metodologias+ativas&btnG=#d=gs_qabs&t=1685059216064&u=%23p%3DQrtSaqC8aB4J. Acesso em: 25 maio 2023.
TATAGIBA, Maria Carmem; FILÁRTIGA, Virgínia. Vivendo e Aprendendo com grupos: Uma metodologia construtivista de dinâmica de grupo. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.