ADMISSION AND EVASION IN THE DEGREE INFORMATICS COURSE AT EAD, AT UNOESC
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2018v1n3e2971Keywords:
distance education, entrance, evasionAbstract
Due to the evasion presented in the Informática Licenciatura course, this undergraduate course in the distance modality, offered by the Universidade do Oeste de Santa Catarina - Unoesc, a research was carried out with the objective of identifying reasons for entry and avoidance of the students in this course. The fees related to student evasion according to the coordinator of the Informática Licenciatura, presents itself beyond the expected, implying in carrying out this research. The data collected were organized in such a way as to allow a comparison with the census conducted by the Associação Brasileira de Educação à Distância, which presents the profile of the students attending distance education and the issue of dropout reported in these courses. Through this research it became possible to identify the profile of the student who seeks an DE course, helping not only to attract students, but also to keep them in the institution, adapting the courses to the needs presented by them. Allowing, through measures, to minimize evasion that is already a recurring theme presented by educational institutions and which has increased significantly in the most diverse courses and capacities.
References
ANDRADE, Maria Margarida de. Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2005.
BELLONI, Maria Luiz. Educação a distância. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
Censo EAD.BR: Relatório Analítico da Aprendizagem a Distância no Brasil 2015
= Censo EAD.BR: Analytic Report of Distance Learning in Brazil 2015/[organização] ABED – Associação Brasileira de Educação a Distância; [traduzido por Maria Thereza Moss de Abreu]. Curitiba: InterSaberes, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
STRIEDER, Roque. Diretrizes para elaboração de projetos de pesquisa: metodologia do trabalho científico. J oaçaba: Ed. Unoesc, 2009. (Metodologia do trabalho científico, v. 3).
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VENDRAMI, Leandro. Governo do Estado pretende trocar professores por google for education. Disponível em: < http://tvimagemnet.com.br/noticias/governo- do-estado-pretende-trocar-professores-por-google-for-education/>. Acesso em: 14 set. 2017.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.