PERMACULTURE IN THE SCHOOL SPACE: THE SPATIAL PLANNING AT IFB CAMPUS RIACHO FUNDO/DF
DOI:
https://doi.org/10.36026/rpgeo.v10i2.6794Keywords:
Permacultura, Planejamento, Interdisciplinaridade, campus Riacho Fundo.Abstract
This paper aims to present the results achieved with the research carried out between 2019 and 2020 at the Federal Institute of Brasília, Riacho Fundo campus, about the potential for implementing permaculture practices in the areas that make up the academic unit. Bibliographic studies, data survey with the public that make up the community served by the institution were used, as well as technical visits to obtain the data presented herein. This is a first step in order to ensure planning for the realization of permaculture considering local specificities and community expectations.
Downloads
References
AB’SÁBER, A. Domínios de natureza no Brasil – potencialidades paisagísticas. São Paulo: Ateliê editorial, 2003.
COELHO, D. E. P.; BÓGUS, M. C. Vivências de plantar e comer: a horta escolar como prática educativa, sob a perspectiva dos educadores. In: Saúde e Sociedade. v.25, n.3, p.761-771. São Paulo, 2016.
CRIBB, S. L. S. P. Contribuições da educação ambiental e horta escolar na Promoção de melhorias ao ensino, à saúde e ao ambiente. In: REMPEC - Ensino, Saúde e Ambiente, v.3 n 1 p. 42-60 Abril, 2010.
DOXSEY, J. R.; DE RIZ, J. Metodologia da pesquisa científica. Apostila. ESAB – Escola Superior Aberta do Brasil, 2003.
HENDERSON, D. F. Permacultura: as técnicas, o espaço, a natureza e o homem. Monografia – Instituto de Ciências Sociais, Depto. de Antropologia. Brasília: UnB, 2012.
HOLMGRENS, D. Os fundamentos da permacultura. Victoria, Holmgrens Desing Service, 2007.
MEDEIROS, J. de D. Guia de campo: vegetação do Cerrado 500 espécies. – Brasília: MMA/SBF, 2011
MOLLISON, B. A comunidade da permacultura. Panfleto XIII da Série Curso de Design em Permacultura. Wilton, Yankee Permaculture, 1981.
MOLLISON, B. Introdução à permacultura. Brasília, MA/SDR/PNFC, 1998.
MOLLISON, B. Fazendo projetos de permacultura. Panfleto VII da Série Curso de Design em Permacultura. Brasil, 2001.
MORGADO, F. S. A horta escolar na educação ambiental e alimentar: experiência do Projeto Horta Viva nas escolas municipais de Florianópolis. Monografia [manuscrito]. Florianópolis, UFSC, 2006.
NERY. D. Uma alternativa para a sociedade: caminhos e perspectivas da permacultura no Brasil. São Carlos, 2018.
ROTOLO, T. M.; PIMENTEL, G. S.; SILVA, T.F. Saberes críticos: o potencial do ensino de humanidades na formação do cozinheiro profissional. In: Revista Eixo, v. 8, n. 1. Brasília: IFB, 2019.
SHIVA, V. Monoculturas da mente: perspectivas da biodiversidade e da biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.
SOARES, A. L. J. Conceitos básicos sobre permacultura. Brasília: MA/SDR/PNFC, 1998.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sabrina Alves Cardoso, Luan do Carmo da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
This work is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional license.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultane ously licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional License that allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (ex, publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (ex.: in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Free Acess Policy).