From Heroism to Atrocities
Ethnic-Racial Conflicts in the History of Rondônia
Keywords:
Palavras-chave: Rondônia, História, Bandeirantismo, Rondon, Raça, Eurocentrismo.Abstract
This work analyzes two historical episodes in Rondônia: the bandeirante expedition led by Antônio Raposo Tavares in the 17th century and the Rondon Commission, responsible for the installation of telegraph lines in the early 20th century. Both are often portrayed as heroic milestones, but from a critical perspective, they reveal deep ties to colonialism, racism, and Eurocentrism. Tavares’ expedition, though celebrated for territorial expansion, promoted the enslavement of Indigenous peoples and the destruction of communities. Similarly, the Rondon Commission, under the guise of progress, perpetuated violence and assimilationist practices against Indigenous and Black workers. Using bibliographic review and iconographic analysis, the study questions the hegemonic narratives that glorify these figures while obscuring their atrocities. Drawing on authors such as Dagoberto Fonseca (2022) and Aníbal Quijano (2005), the work proposes a critical reflection on race, ethnicity, and Eurocentrism, emphasizing the need to retell history from marginalized perspectives. It concludes that deconstructing these narratives is essential for a more just and inclusive understanding of Rondônia’s history.
References
BLOCH, Marc Leopold Benjamin. Apologia da história, ou, O ofício de historiador, Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
CARR, Edward Hallet. Que é História? Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1982.
FERREIRA, Manoel Rodrigues. A Ferrovia do Diabo. São Paulo: Melhoramentos, 1959.
FONSECA, Dagoberto José. O Ocidente Mente – uma mente por detrás do Ocidente – A “ciência” (p. 30 a 62). In As Mentiras do Ocidente. FONSECA, Dagoberto José (Org.), São Paulo: Selo Negro, 2022.
FONSECA, Dante Ribeiro da. Estudos de História da Amazônia/Volume II, Porto Velho: Nova Rondoniana, 2016.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FRANK, Eduardo. Klock. Cândido Mariano da Silva Rondon e sua Obra. Acesso em 2024 https://www.inf.ufrgs.br/rondon/wp-content/uploads/2020/10/Artigo_MalRondon.pdf.
GERLANE DA SILVA, S. Os “heróis” nacionais e uma história “a contrapelo” dentro da sala de aula. Das Amazônias, [S. l.], v. 4, n. 2, p. 136–140, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br. Acesso em: 7 jul. 2024
LE GOFF, Jacques. História e memória. Campinas: Ed. Unicamp, 1994.
LÖWY, Michael. “A contrapelo”. A concepção dialética da cultura nas teses de Walter Benjamin, (1940). Lutas sociais, São Paulo, n. 25-26, p. 20-28, 2010-2011.
OLIVEIRA, João. Pacheco. Narrativas e imagens sobre povos indígenas e Amazônia: uma perspectiva processual da fronteira., 2010.
PANOFSKY, E. “Iconografia e Iconologia: Uma introdução ao estudo da arte da Renascença”. In: Significado nas Artes Visuais. Tradução: Maria Clara F. Kneese e J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2ª ed., 1986, p. 47-65.
QUIJANO, A. 2005. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: CONSEJO LATINOAMERICANO DE CIENCIAS SOCIALES. A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires, CLACSO, p. 117-142. Disponível em: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar. Acesso: 28/10/2020.
SEYFERTH, Giralda. O beneplácito da desigualdade: Breve digressão sobre o racismo no Brasil. In: Racismo no Brasil. São Paulo: Peirópolis, ABONG, 2002.
SILVA, Amizael Gomes da. Amazônia: Porto Velho, Porto Velho, Palmares, 1991.
SILVA, Amizael Gomes da. Da chibata ao inferno, Porto Velho, EDUFRO, 2001.
TEIXEIRA, Marco Antônio Domingues & FONSECA, Dante Ribeiro da. História Regional (Rondônia). Porto Velho, Rondoniana, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ozonildo Fernandes Oliveira, Marco Antônio Domingues Teixeira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.