Uma dimensão estética da palavra criadora de mundos no cenário da literatura infantil/juvenil na Amazônia
DOI:
https://doi.org/10.47209/2238-7587.v.15.n.2.7057Keywords:
literatura infantil/juvenil, Composição, Narrativa, Imaginação.Abstract
Brazilian children's and youth literary production in contemporary times is driven by an intense and diversified artistic creation in tune with the different cultural systems that translate into the paths of imagination through word and image. Based on this perception, the present research aims to analyze in the composition of Daniel Leite children's narrative the elements that constitute the basic idea of children's literature in contemporary times, in line with the characteristics pointed out by Coelho (2000), among other authors who theorize on children's literature. The innovative trait of the word creator of worlds is a hallmark of this production, in a way that dialogues and textures innovate the aesthetic dimension of the compositional resources of the narratives, through the linguistic, thematic and plastic elements that make up the making of the works. Allied to the production of meanings in the texts, the images generated by the fusion of verbal and visual languages, marks of a literary production attentive to the challenges and thematic dynamics that present themselves to the eyes of the reader.
References
ANDRUETTO, Maria Teresa. Por uma literatura sem adjetivos. Trad. Carmem Cacciacarro. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.
BORGES FILHO, Ozíris. Espaço e literatura: introdução à topoanálise. Franca, São Paulo: Ribeirão gráfica e Editora, 2007.
COELHO, Nelly Novaes. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Peirópolis, 2000.
COLOMER, Teresa. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2017.
GREGORIN FILHO. Literatura infantil/juvenil: formação de leitores em tempos de conectividade. In: MICHELLI, Regina; GROGORIN FILHO, José Nicolau; LIMA, Elen Pereira; GARCIA, Flávio (ORGS). A literatura Infantil/Juvenil entre textos e leitores: reflexões críticas e práticas leitoras. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020.
LEITE, Daniel da Rocha. Burburinho. Belém, PA, Twee Comunicação, 2018.
LINDEN, Sophie Van der. Para ler o livro ilustrado. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: SESI-SP, 2018.
MENEGAZZI, Douglas; DEBUS, Eliane. O design do livro de literatura para a infância: uma investigação do livro ilustrado contemporâneo. In: DEBUS, Eliane; SPENGLER, Maria Laura; GONÇALVES, Fernanda (Org.). Livro objeto e suas arti (e)manhas de construção. Curitiba, PR: Editora Mercadolivre, 2020.
PEREIRA, Maria Teresa Gonçalves. A linguagem da literatura infantojuvenil brasileira. In: MICHELI, Regina; LIMA, Elen Pereira; GARCIA, Flávio (Org.). A literatura infantil/juvenil entre textos e leitores: reflexões críticas e práticas leitoras. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2020.
PITTA, Danielle Perin Rocha. Iniciação à teoria do imaginário de Gilbert Durand. Curitiba: CRV, 2017.
TODOROV, Tvzvetan. As categorias da narrativa literária. In: BARTHES, Roland. [et.al]. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zélia Barbosa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista de Estudos de Literatura, Cultura e Alteridade - Igarapé

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.