SCHOOL MANAGEMENT IN CONTEMPORANEITY
ASSIGNMENTS OF THE PEDAGOGICAL COORDINATOR FROM THE DEMANDS OF A DEMOCRATIC SCHOOL AND THE IMPORTANCE OF THE ROUTINE
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v3n4e3966Keywords:
pedagogical coordinator, function, routine, trainingAbstract
It is proposed in this article to analyze the real routine of the pedagogical coordinator, which is often confused with that of other school professionals, with his ideal routine, which should be directed to learning. The collection of bibliographic data was based on several sources, in particular the Magazine Nova Escola and virtual libraries of universities, such as UNESP. The main source of studies was the blog of Coordinators, from the Magazine Nova Escola website. It was investigated about what characterizes the role of the coordinator and the conception that this professional has about his duties in the perspective of teacher training, how to excel in establishing the quality of education offered by the school institution. It was concluded that the routine of this professional should privilege the continuous training of the school's teaching staff, the encouragement of reflections on the teacher's practice, monitoring of the teacher in his planning and teaching activities, monitoring of the students' learning and those with low performance.
References
AUGUSTO, Silvana. Os desafios do coordenador pedagógico. Disponível em
http://gestaoescolar.abril.com.br/formacao/desafios-coordenador-pedagogico- 546602.shtml>. Acesso em: 13 set. 2018.
CRISTOV. Luiza Helena da Silva. Coordenação pedagógica: três compromissos e uma rotina. Disponível em <http://revistaescola.abril.com.br/gestao-escolar/formacao- continuada-escola.pdf>. Acesso em: 13 ago. 2018.
LIBÂNEO, J.C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia, Alternativa, 2004.
LÜCK, Heloisa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2006.
MAYRINK, Eduarda. Rotina de Trabalho. Disponível em:
<http://gestaoescolar.abril.com.br/pdf/blog-coordenadoras-rotina-de-trabalho- eduarda-mayrink.pdf. >. Acesso em: 13 set .2018.
PARO V. A gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática, 2000.
PILETTI, N. Estrutura e funcionamento do ensino fundamental. São Paulo: Ática, 1998.
PLACCO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R.; SOUZA, V. L. T. (Coord.). O Coordenador
pedagógico e a formação de professores: intenções, tensões e contradições. (Relatório de pesquisa desenvolvida pela Fundação Carlos Chagas por encomenda da Fundação Victor Civita). São Paulo: FVC, 2011. Disponível em: . Acesso em: 08 set. 2015.
ROSA, C. Gestão estratégica escolar. 2 ed. Petrópolis, Vozes, 2004.
SILVEIRA, Maria Aparecida. A organização da rotina e a gestão da aprendizagem. Disponível em: http://nead.uesc.br/arquivos/pedagogia/estagio_supervisionado_III/material_apoio/ap ostila-coordenacao_pedagogica_em_foco.pdf>. Acesso em: 03 set. 2015.
TARDIF M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
TAVARES, Wolmer Ricardo. Gestão Pedagógica: gerindo escolas para a cidadania crítica. Rio de Janeiro: Wak Editora,2009.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da Pesquisa-Ação. São Paulo: Cortez,1985.
VEIGA, Ilma P. A. (Org.). Projeto Político-Pedagógico da Escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.