TEACHING MATHEMATICS IN THE 5th YEAR OF FUNDAMENTAL EDUCATION I
DOI:
https://doi.org/10.69568/2237-5406.2020v5n6e5358Keywords:
games, manipulated materials, mathematicsAbstract
The present work, the product of an exploratory qualitative research, aims to analyze, through bibliographic sources, the Teaching of Mathematics in the 5th year of Elementary School I. Before some references, mathematics needs to be presented with teaching practices that encourage students to enjoy for discipline. The bibliographical research points out games and works with manipulable materials as pedagogical resources to develop teaching practices in the classroom.
References
ALVES, Eva Maria Siqueira. A Ludicidade e o ensino da matemática: Uma prática possível. 4. ed. Campinas, São Paulo: Papirus, 2001.
ÁVILA, Geraldo Severo de Souza. Várias faces da matemática: tópicos para licenciatura e leitura geral. 2. ed. São Paulo: Blucher, 2010.
BRASIL, MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais Matemática. Brasília, 1997.
CHIZZOTTI, Antônio. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2006.
FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Novo Dicionário Aurélio de língua portuguesa. 4. ed. Curitiba: Ed Positivo, 2009.
FLORIANI, José Valdir, Professor e Pesquisador (exemplificação apoiada na Matemática). 2. ed. Blumenau: FURB, 2000.
Gil, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002
LIBÂNEO, José Carlos. Docência universitária: formação do pensamento teórico-científico e atuação nos motivos dos alunos. Anais do IX Encontro de Pesquisa e Pós-graduação da Região Centro-oeste. Brasília, 2008, p. 1-15.
MOYSÉS, Lúcia. Aplicações de Vygotsky à Educação Matemática. 11. ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
STAREPRAVO, Ana Ruth, Jogando com a Matemática: números e operações. Curitiba: Aymará, 2009.
VITTI, Catarina Maria. Matemática com prazer. São Paulo: UNIMEP, 1996.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Ao submeter um artigo à Revista Praxis Pedagógica e tê-lo aprovado, os autores concordam em ceder, sem remuneração, todos os direitos de primeira publicação e a permissão para que Praxis Pedagógica redistribua esse artigo e seus metadados aos serviços de indexação e referência que seus editores julguem apropriados.